Onderhandelingen komen in spannende fase

Transavia grondpersoneel

portret Birte Nelen
Door Birte Nelen 14 oktober 2024

De onderhandelingen over de nieuwe cao zijn nu in volle gang! Na vier sessies waarin we alle belangrijke onderwerpen uit de inzetbrief van FNV Luchtvaart en de wensen van Transavia hebben besproken, komen we in een spannende fase. Wat zijn de breekpunten voor de partijen aan tafel en waar ligt de ruimte voor overeenstemming? De actieve leden van FNV Luchtvaart, samen met de vakbondsbestuurder, staan klaar om hier helderheid over te geven.

Transavia wil extra tijd

Transavia heeft om extra tijd gevraagd om hun positie te bepalen, vooral omdat vakbond NVLT momenteel niet bereid is te onderhandelen. We respecteren deze wens en verwachten in de week van 21 oktober 2024 weer aan tafel te gaan.

Werkdruk en trots

De cao-onderhandelingen zijn zakelijk, maar natuurlijk zijn wij als FNV Luchtvaart er ook om de situatie en sfeer op de werkvloer te delen met de onderhandelaars van Transavia. Er is veel tijd besteed aan de keuzes die Transavia in het verleden heeft gemaakt om kosten te besparen en die uiteindelijk bij vele afdelingen leidt tot frustraties. Penny wise, pound foolish. De werkdruk is hoger dan ooit en voor velen is het plezier in het werk afgenomen. We merken dat er aan tafel goed geluisterd wordt naar deze signalen, maar de weg naar verbetering zal een uitdaging blijven. Een cao-resultaat is slechts een deel van de oplossing, ook Transavia erkent de noodzaak van goede cao-afspraken voor het grondpersoneel.

De besproken onderwerpen

De nieuwe cao voor grondpersoneel gaat in per 1 juli 2024. Aan tafel wordt er gesproken over looptijd, loonsverhogingen, andere financiële verbeteringen, de reiskostenvergoeding, roosterverbeteringen en vele overige onderwerpen. FNV Luchtvaart onderhandelt op basis van de door de leden vastgestelde cao-inzet 2024-2026. We spreken alleen een cao af als deze voor het hele grondpersoneel perspectief biedt en ook in balans is met afspraken in andere domeinen. FNV Luchtvaart heeft specifieke aandacht voor de extra trede op alle schalen, het verhogen van het aantal vergoede reiskilometers en de aanpassing van de grens van 70 nachtdiensten voor extra rust. Deze punten zijn belangrijk voor onze leden in de Technische Dienst en we zetten ons in om hier verbeteringen te realiseren.

Het proces

De onderhandelingen verlopen tot nu toe prettig en er lijkt ruimte te zijn om voor het grondpersoneel een goede cao af te spreken. In deze fase is er vanuit Transavia nog geen duidelijkheid gegeven over de ruimte die er is om afspraken te maken en welke breekpunten er zijn vanuit het bedrijf. Transavia heeft gevraagd om extra tijd om hun positie te bepalen. Dit respecteren wij. Dat betekent dat er deze week niet wordt gesproken over de cao. We verwachten de week daarna weer samen te komen, zodat Transavia duidelijkheid kan geven of er een cao af te spreken is waar wij als FNV Luchtvaart achter kunnen staan.

Zodra we meer duidelijkheid hebben van Transavia, plannen we een ledenvergadering om samen de balans op te maken. We kijken ernaar uit jullie daar te zien!

 

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.