Succesvolle werkonderbreking bij NS, stads- en streekvervoer

Opnieuw actie als goede zwaarwerkregeling uitblijft

Door Redactie 12 september 2024

Woensdag 11 september van 4.00 tot 8.00 uur lag heel NS plat. De dagen ervoor heeft de directie van NS binnen het bedrijf gepeild hoe groot de actiebereidheid zou zijn. Die bleek enorm groot: FNV Spoor was in haar eentje in staat de dienstregeling enorm te verstoren. Daarop besloot NS tussen 4.00 en 8.00 uur de hele dienstregeling eruit te halen, zodat het zogenoemde ‘na-ijleffect’ nog beheersbaar zou zijn.

Succesvolle werkonderbreking bij NS, stads- en streekvervoer

Voorstel kabinet is klap in het gezicht van mensen met een zwaar beroep

Op maandag 2 september 2024 hebben de vakbonden en de werkgevers een uitnodiging van minister Van Hijum gehad. Op voorhand liet de minister weten dat hij er met de bonden wel uit zou komen. We hebben dat voorstel aangehoord en intern besproken. In de praktijk kwam de minister nauwelijks aan de eisen van de vakbonden tegemoet. Het voorstel bevat wel een hoop onacceptabele onderdelen:

• Niet permanent: de regeling is weer tijdelijk. Zo krijgen we elke 3 jaar deze onrust opnieuw en weet niemand waar hij aan toe is.
  • Quotum: de minister wil het maar voor maximaal 15.000 mensen per jaar mogelijk maken om eerder te kunnen stoppen met zwaar werk, de rest heeft pech. Oneerlijk, als je echt zwaar werk hebt moet je gewoon eerder kunnen stoppen.
  • Nauwelijks een hoger bedrag: het bedrag dat je kunt krijgen om het vroegpensioen mogelijk te maken gaat maar met zo'n 10% omhoog. Zo blijft het voor heel grote groepen mensen met zwaar werk financieel onhaalbaar om met pensioen te gaan. Gevolg, zij moeten nog steeds door tot ze erbij neervallen.
  • Verschillende voorwaarden voor mensen met en zonder cao: in bedrijven zonder cao bepaalt de werkgever of werknemers eerder mogen stoppen met werken, ongeacht de vraag of er sprake is van zwaar werk. Dat is een enorme maas in de regeling die heel ongunstig uit kan pakken voor mensen mét een cao. Gelijke regels voor iedereen met zwaar werk, zeggen wij.
  • Inkomensgrens voor deelname aan de RVU: de minister wil een inkomensgrens van €74.000 bruto per jaar. Werknemers die meer verdienen komen helemaal niet meer in aanmerking voor de RVU en de belastingboete op eerder stoppen gaat ook nog eens omhoog. Ook hier zeggen we: oneerlijk, als je zwaar werk hebt moet je eerder kunnen stoppen. Gelijke regels voor iedereen met zwaar werk.

Jullie zullen begrijpen dat we met dit voorstel niet akkoord kunnen gaan. De FNV heeft het voorstel daarom resoluut afgewezen. We zien geen enkel aanknopingspunt om op deze basis weer te praten.

Wat wil FNV?

• Een permanente regeling: dan weet je als je met een baan begint waar je aan toe bent.
  • Een eerlijke regeling: het moet voor mensen met elk inkomen financieel haalbaar zijn om eerder te kunnen stoppen.
  • Een échte zwaarwerkregeling: financieel voordelig eerder stoppen moet echt alleen mogelijk zijn voor mensen met zwaar werk. Wat zwaar werk precies is, kan prima door werkgevers en werknemers in de cao worden afgesproken.

Actievoeren is een middel, geen doel

Of onze acties in het OV (afgelopen dinsdag in het stadsvervoer en woensdag bij NS en in het streekvervoer) ervoor zorgen dat minister Van Hijum van Sociale Zaken alsnog over de brug komt, is nog afwachten. Als een goede nieuwe zware beroepenregeling uitblijft, gaan we weer met de actieleiders in overleg om te kijken wat de volgende actie (stap) zal worden.

Mocht het nodig zijn, dan rekenen we weer op jullie

Het moge duidelijk zijn, veel werknemers bij NS en in het openbaar vervoer houden onder zware omstandigheden Nederland 24/7 bereikbaar. Deze werknemers houden het lang niet altijd gezond vol tot aan de AOW-leeftijd. Daarom is een zware beroepenregeling echt nodig. Dus als het kabinet na dit schot voor de boeg nog steeds niet over de brug komt, rekenen we weer op jullie!