Woensdag 11 september van 4.00 tot 8.00 uur lag heel NS plat. De dagen ervoor heeft de directie van NS binnen het bedrijf gepeild hoe groot de actiebereidheid zou zijn. Die bleek enorm groot: FNV Spoor was in haar eentje in staat de dienstregeling enorm te verstoren. Daarop besloot NS tussen 4.00 en 8.00 uur de hele dienstregeling eruit te halen, zodat het zogenoemde ‘na-ijleffect’ nog beheersbaar zou zijn.
Op maandag 2 september 2024 hebben de vakbonden en de werkgevers een uitnodiging van minister Van Hijum gehad. Op voorhand liet de minister weten dat hij er met de bonden wel uit zou komen. We hebben dat voorstel aangehoord en intern besproken. In de praktijk kwam de minister nauwelijks aan de eisen van de vakbonden tegemoet. Het voorstel bevat wel een hoop onacceptabele onderdelen:
Jullie zullen begrijpen dat we met dit voorstel niet akkoord kunnen gaan. De FNV heeft het voorstel daarom resoluut afgewezen. We zien geen enkel aanknopingspunt om op deze basis weer te praten.
Of onze acties in het OV (afgelopen dinsdag in het stadsvervoer en woensdag bij NS en in het streekvervoer) ervoor zorgen dat minister Van Hijum van Sociale Zaken alsnog over de brug komt, is nog afwachten. Als een goede nieuwe zware beroepenregeling uitblijft, gaan we weer met de actieleiders in overleg om te kijken wat de volgende actie (stap) zal worden.
Het moge duidelijk zijn, veel werknemers bij NS en in het openbaar vervoer houden onder zware omstandigheden Nederland 24/7 bereikbaar. Deze werknemers houden het lang niet altijd gezond vol tot aan de AOW-leeftijd. Daarom is een zware beroepenregeling echt nodig. Dus als het kabinet na dit schot voor de boeg nog steeds niet over de brug komt, rekenen we weer op jullie!