Goed sociaal plan bij reorganisatie Cycloon Fietskoeriers

75 werknemers kunnen dankzij FNV blijven

portret Niels Kater
Door Niels Kater 27 september 2024

Vakbond FNV vindt het zuur dat er mensen weg moeten bij Cycloon Fietskoeriers. Wel is de bond van mening dat er een goed sociaal plan is. De vakbond heeft meegedacht over dat sociaal plan en daardoor is het verbeterd. In eerste instantie zouden er 604 werknemers hun baan verliezen, maar daarvan kunnen er toch 75 blijven.

‘Deze medewerkers blijven de haal- en brengservice verzorgen’, verduidelijkt Jacqueline Lohle, bestuurder FNV Vervoer. ‘Voor de overige werknemers zijn stevige afspraken gemaakt die hen ondersteunen in hun verdere loopbaan. Dat verzacht de pijn enigszins.’

Ontslagvergoeding hoger dan normaal

Zo is er onder andere een ontslagvergoeding afgesproken die hoger ligt dan normaal: de transitievergoeding wordt namelijk vermenigvuldigd met een factor twee. ‘Dit biedt een extra steun in de rug’, zegt Lohle daarover. ‘Hoewel het verlies van werk natuurlijk niet minder zuur is.’

Vertrouwen in gemaakte afspraken

Lohle spreekt haar vertrouwen uit in de gemaakte afspraken: ‘We hebben hier een sociaal plan neergelegd dat voldoet aan de FNV-standaard. De belangen van werknemers zijn hiermee goed beschermd en geregeld. We hopen dat de betrokken medewerkers snel een nieuwe baan vinden.’ Bij Cycloon werken veel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, zij worden bij deze reorganisatie volgens het bedrijf niet geraakt.

Noodzakelijke reorganisatie

De reorganisatie bij Cycloon Fietskoeriers is noodzakelijk geworden door een slechte financiële situatie. Uiteindelijk moeten 529 medewerkers het bedrijf verlaten, wat overeenkomt met 68 FTE, mede door de vele deeltijdcontracten binnen het bedrijf. Cycloon bezorgt post en pakketten door heel Nederland en heeft vestigingen in het hele land. Er werken zo’n 1100 mensen. Het sociaal plan geldt voor alle medewerkers, inclusief degenen die via een uitzendconstructie zoals PayRoll werken.