OV-stakingen op komst

Tijd van praten voorbij

Door Redactie 22 augustus 2024

Beste allemaal, De kogel is door de kerk. Vakbonden FNV en CNV bereiden een OV-staking voor op 11 september in de vroege ochtend tussen 4:00 en 8:00 uur bij de NS en in het Streekvervoer. Deze geplande actie is onderdeel van een reeks stakingen in de tweede week van september. Beide vakorganisaties willen een duidelijk statement maken richting het kabinet en de werkgeversorganisatie VNO-NCW.

Aanleiding

In het afgesloten pensioenakkoord van 2019 door werkgevers, werknemers en onze overheid, is duidelijk een afspraak gemaakt om te komen tot een structurele oplossing om eerder te kunnen stoppen met werken. De regeling dreigt nu te verdwijnen omdat de fiscale boetevrijstelling voor bedrijven verdwijnt per 1 januari 2025. De politiek besluit vooralsnog niet om deze te verlengen. Met de geplande acties geven de vakbonden een duidelijk signaal: handen af van de zwaarwerkregeling (RVU); deze is immers noodzakelijk voor een grote groep werknemers om gezond de eindstreep te kunnen halen.

Brief aan VWOV

Eerder stuurden de vakbonden een brief aan de VWOV met een oproep om gezamenlijk te vechten voor behoud van de RVU-regeling, welke werknemers en werkgevers gezamenlijk tot stand hebben gebracht. Daaruit is voortgekomen dat alle streekvervoerbedrijven (Arriva Transdev, Keolis, EBS en Qbuzz) en de NS op 11 september tussen 4:00 en 8:00 de dienstregeling zullen stil leggen in het hele land.

Landelijke acties

De geplande acties vormen onderdeel van een reeks stakingen in meerdere sectoren. O.a. de Politie, NS, Streekvervoer, Stadsvervoer, Metaal, Bouw en Industrie voeren acties in de tweede week van september om het kabinet te bewegen te komen met een structurele en betere oplossing om eerder te kunnen stoppen met werken. De jongeren van nu zijn de ouderen van de toekomst.

Verdere afstemming

Op dinsdag 27 augustus voeren de vakbonden en werkgevers een zogenaamd ‘veiligheidsoverleg’. Daarin zal besproken worden hoe de acties ordentelijk en zo veilig mogelijk voor iedereen kunnen verlopen. We begrijpen dat jullie vele vragen hebben over de precieze uitvoering van de acties. Maar we vragen jullie nog even geduld te hebben tot na volgende week dinsdag.

Wat nu al wel duidelijk is:

- De acties zijn gericht tegen het kabinet en de koepel van werkgeversorganisaties VNO-NCW

- De acties zijn niet gericht tegen de werkgevers in het streekvervoer

- De dienstregeling wordt bij alle streekvervoerders op 11 september stilgelegd tussen 4:00 en 8:00.

- Er is geen sprake van inkomstenverlies voor deelnemers aan de stakingen

- Iedereen dient op tijd op de plek (voor 8:00 uur) klaar te staan met de bus om precies om 8:00 de dienst te kunnen aanvangen.

- Preciezere afstemming van de acties vindt plaats in het geplande ‘veiligheidsoverleg’ op 27 augustus a.s. Jullie worden hierover daarna geïnformeerd.

Op de sectorraadsvergadering van 2 september zullen we de richtlijnen met elkaar doornemen en kijken of deze voldoende aansluiten op de te verwachten praktijk.

We vragen jou en je collega’s solidair te zijn met elkaar. Eerder kunnen stoppen met werken is echt belangrijk. Niks meer en niks minder.

Met vakbondsgroet,

Sooi van Weegberg - voorzitter