Tweede onderhandelingsronde cao DSV Solutions

Samenvatting van de belangrijkste punten

Door Redactie 13 mei 2024

Op 6 mei kwamen we weer samen met vertegenwoordigers van DSV om te onderhandelen over de nieuwe cao. Het was een stevige, maar respectvolle sessie waarin we (over en weer) onze standpunten duidelijk hebben gemaakt en jouw belangen hebben verdedigd. We willen graag een samenvatting met jou delen van de belangrijkste punten die tijdens deze bijeenkomst zijn besproken.

Cao-nieuws

1. Doorbetaling bij ziekte

We hebben benadrukt dat we geen voorstander zijn van een versobering van de huidige regeling rondom doorbetaling bij ziekte. Dit is een essentieel aspect van onze arbeidsvoorwaarden waar we niet van willen en gaan afwijken. Een hoog ziekteverzuim vergt volgens ons een andere aanpak.

2. Overwerken en ploegendiensten

Het voorstel om medewerkers tot hun 57e langer te laten overwerken of in ploegendiensten te laten werken, is door ons afgewezen. We geloven dat het welzijn en de gezondheid van medewerkers prioriteit hebben en volgens ons is het richting je pensioen juist belangrijk om alles op alles te zetten om gezond de eindstreep te halen. Deze voorgestelde maatregel draagt daar volgens ons niet aan bij.

3. Aanpassing van het loongebouw

We hebben aangedrongen op een aanpassing van het loongebouw om onder meer ervaring te belonen. Dit is een rechtvaardige maatregel die de inzet en toewijding van meer ervaren medewerkers erkent.

4. Loonsverhoging

Om de inflatie van de afgelopen jaren bij te houden en het bedrijf tegelijkertijd toekomstbestendig te houden, hebben we gevraagd om een loonsverhoging die recht doet aan onze inspanningen en de economische realiteit. We hebben DSV uitgenodigd om daar een voorstel voor uit te werken. Als daar een mooi pakket uitkomt, is een tweejarige cao bespreekbaar.

Volgend overleg

Tijdens de bijeenkomst hebben we DSV gevraagd om deze punten mee te nemen in de verdere uitwerking van hun voorstellen. Op 22 mei zullen we opnieuw samenkomen om de voortgang te bespreken en hopelijk kan dit uiteindelijk gaan leiden tot een overeenkomst te komen die recht doet aan jullie belangen!

We willen alle leden bedanken voor hun betrokkenheid en steun tijdens dit proces. Samen staan we sterker en kunnen we streven naar een eerlijke en rechtvaardige cao voor alle werknemers van DSV.

Word lid!

Hoe meer mensen lid zijn van een vakbond, hoe beter de arbeidsvoorwaarden zijn die kunnen worden onderhandeld.

Of nodig je collega uit om lid te worden en verdien een tientje.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.