Hoe staat het met de cao’s in de zorgvervoer- en taxibranche?

Sociaal fonds en arbeidsvoorwaarden

Door Redactie 29 mei 2024

Eind vorig jaar is de verstandhouding tussen de sociale partners - werkgevers en vakbonden - op een dieptepunt gekomen. Het vertrouwen was verdwenen, en het leek erop dat er geen nieuwe cao-afspraken gemaakt zouden worden. Hoe staat het er nu voor?

update cao

Cao voor sociaal fonds is hersteld

De cao voor het sociaal fonds werd eind vorig jaar opgezegd. Het Sociaal Fonds Mobiliteit, belangrijk voor de sector, verzorgt controles en opleidingen. Zonder de cao Sociaal Fonds Mobiliteit zouden deze activiteiten verdwijnen. De partijen hebben dit echter niet laten gebeuren. Inmiddels is er een nieuwe cao voor het Sociaal Fonds Mobiliteit tot stand gekomen, zodat opleidingen en cao-controles, alsook de controle op afspraken in de zorgvervoer- en taxibranche, weer van start kunnen gaan. De werkgevers binnen KNV en de vakbonden CNV en FNV hebben hierover een akkoord bereikt.

Arbeidsvoorwaarden-cao

Hoe gaan we verder met de 'gewone' cao? De volgende stap is het vaststellen van een nieuwe arbeidsvoorwaarden-cao. Dit is de 'gewone' cao met afspraken over loon en andere arbeidsvoorwaarden, die op 30 juni dit jaar afloopt. Het slechte nieuws: het ziet er niet naar uit dat er voor 30 juni een nieuw cao-akkoord zal zijn. Er is de afgelopen tijd te veel vertrouwen verloren gegaan tussen partijen, en dit moet hersteld worden om tot goede afspraken te komen.

Afspraken maken over aanpak cao-onderhandelingen

De werkgeversorganisatie KNV en de vakbonden hebben afgesproken dat een onafhankelijke voorzitter eerst met alle partijen apart zal spreken. Hij gaat als eerste de verhoudingen tussen de werkgevers en vakbonden herstellen, zodat er ruimte komt voor onderhandelingen. Op basis van de bevindingen uit deze gesprekken zullen we afspraken maken over de aanpak van de cao-onderhandelingen. Er komt een 'brede uitvraag'  onder alle werknemers in de sector - dus ook onder niet-leden van de vakbond - voordat er een voorstellenbrief komt.

Samen optrekken met CNV

Inmiddels hebben jullie collega's in de cao-commissies van de vakbonden FNV en CNV ook met elkaar gesproken. Het is volgens ons belangrijk om de komende tijd waar mogelijk gezamenlijk op te trekken om tot een goede nieuwe cao te komen. Hoewel we aparte vakbonden zijn met eigen wensen en geluiden, delen we een gemeenschappelijk doel: een aanzienlijke verbetering van de arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden voor werknemers in de Zorgvervoer & Taxi sector.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.