Onderhandelingsakkoord over cao voor vervoersbedrijven

Minimum uurloon naar 14 euro

Portret Lisanne de Hoop
Door Lisanne de Hoop 9 mei 2023

Na lang overleggen zijn de bonden en werkgevers binnen de cao Multimodaal vandaag tot een akkoord gekomen. Werknemers in de sector gaan over een periode van 36 maanden in totaal meer dan 17% meer loon verdienen, het minimum uurloon gaat naar 14 euro en de jeugdschalen worden afgeschaft. Ook krijgen de werknemers met terugwerkende kracht vanaf 1 januari een woon-werk-vergoeding en wordt de regeling voor vervroegde uittreding uitgebreid.

Edwin Kuiper, bestuurder FNV Multimodaal: ‘Het was een langdurig traject en we zijn blij dat we eruit zijn gekomen. Niet alleen qua loon, maar ook in het verminderen van de werkdruk.’

Loon in stappen vooruit

In totaal gaan de buschauffeurs, conducteurs en machinisten die werken voor Arriva, Keolis en Qbuzz er meer dan 17% financieel op vooruit. Per 1 januari en 1 april 2023 krijgen de werknemers met terugwerkende kracht steeds 3% meer loon. Vervolgens volgen in oktober 2023, januari en juli 2024 en januari en juli 2025 elk 2% loonsverhoging.

Ruimere planning, minder werkdruk

Om de werkdruk tegen te gaan, is in het nieuwe akkoord ook afgesproken dat werknemers zoveel mogelijk elke week volgens eenzelfde rooster werken. Ook wordt er serieus gekeken naar het aantal gebroken diensten. Bij een gebroken dienst werkt een werknemer twee dagdelen, maar is hij tussendoor vrij. Hierdoor is het lastig om van de vrije uren te genieten, omdat er ’s avonds toch weer gewerkt moet worden.

Jong en oud profiteren

Naast deze loonsverhoging vervallen de jeugdschalen vanaf 18 jaar. Ook gaat het minimum uurloon voor iedereen naar minstens 14 euro.

De regeling voor vervroegde uittreding (RVU-regeling) wordt per 1 juli 2023 uitgebreid van één naar twee jaar voor de AOW-leeftijd. Meer werknemers kunnen hierdoor eerder stoppen met hun zware baan, zonder zeer ernstige financiële gevolgen.

Onrustig sinds december

Al sinds december 2022 rommelde het in de sector. Bonden en werkgevers kwamen niet tot elkaar en om de eisen kracht bij te zetten legde het personeel een aantal keer het werk neer. Sinds begin april zaten bonden en werkgevers weer aan tafel. Met vandaag een onderhandelingsakkoord als resultaat.

Vervolg

In de komende weken wordt het volledige akkoord besproken met de vakbondsleden en wordt er door hen over gestemd. Onder de cao Multimodaal vallen ongeveer 1.300 mensen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.