Lage inkomsten en bij de eerste de beste klacht van een klant meteen niet meer mogen rijden: taxichauffeurs die voor Uber werken zijn het meer dan zat. Daarom voeren zij woensdag 26 april opnieuw actie. Deze keer voor het nieuwe hoofdkantoor dat Uber net in gebruik heeft genomen in Amsterdam. En ze gaan pas weg als ze gehoord zijn.
Els Franssens, FNV Platformwerk: ‘Uber heeft meer dan voldoende geld voor een nieuw hoofdkantoor. Maar de chauffeurs weten niet eens of ze met hun inkomen het einde van de maand halen.’
Ondanks eerdere acties wil Uber nog steeds niet in gesprek met de chauffeurs en behandelt het bedrijf ze nog steeds slecht. Daarom herhalen de chauffeurs hun eisen. Als eerste een fatsoenlijk inkomen. Chauffeurs willen een einde aan de ‘Saver-optie’ voor passagiers. Door deze kortingsoptie rijden chauffeurs mensen rond zonder er zelf ook maar iets aan over te houden.
Ook worden de chauffeurs te snel geblokkeerd door Uber. Als een klant een klacht indient, staat de chauffeur direct buitenspel. De chauffeur kan zijn kant van het verhaal niet doen, want het is voor chauffeurs amper mogelijk direct contact met Uber te krijgen. Maar door de blokkade is hij wel meteen zijn inkomen kwijt.
Mocht de chauffeur toch contact met Uber krijgen, zodat de blokkade kan worden opgeheven, dan blijft er alsnog voor altijd een waarschuwing in het personeelsdossier staan. Na een volgende klacht van een passagier wordt de chauffeur op staande voet ontslagen, zonder dat de chauffeur wordt gehoord. Dit zorgt voor veel onzekerheid en stress bij de chauffeurs.
De laatste eis is dat de chauffeurs hun eigen gegevens willen inzien. Data over aantallen ritten en uren of de verdiensten zijn nu niet toegankelijk. De FNV wil dat de data over de hele periode dat de chauffeurs voor Uber rijden op een makkelijke en snelle manier beschikbaar komen.