Concrete stappen gezet

portret Birte Nelen
Door Birte Nelen 19 april 2023

Op dinsdag 18 april zijn tijdens de cao-onderhandelingen concrete stappen gezet. We zijn er zeker nog niet, het onderdeel loon blijft een heet hangijzer. In deze nieuwsbrief delen we informatie over wat nu op tafel ligt. Dit kan altijd veranderen, het totaalpakket ligt er pas als we een onderhandelingsresultaat hebben afgesproken. Op 1 mei onderhandelen we verder over de cao.

Beweging op parkeren en OV

In de cao-inzet van FNV hebben we opgenomen dat we de eigen bijdrage voor parkeren willen afschaffen en reiskosten met openbaar vervoer volledig vergoed willen hebben. Deze twee onderwerpen hebben leden aangedragen in de FNV cao-enquête. Aan de cao-tafel is overeenstemming bereikt dat per 1 januari 2024 de eigen bijdrage parkeerkosten wordt afgeschaft voor werknemers die met de auto reizen. Voor werknemers, die uitsluitend met het openbaar vervoer reizen, worden de kosten hiervoor volledig vergoed. Zoals het er nu naar uitziet, is de keuze straks kilometervergoeding of volledig OV, een combinatie van deze vergoedingen is vooralsnog niet mogelijk.

Loonontwikkeling

FNV zet in op volledige automatische prijscompensatie in het salaris. Transavia geeft aan dat, gezien de financiële situatie en onzekerheden, het nu niet acceptabel is om deze afspraak te maken. Voor een éénjarige cao is Transavia wel bereid om verschillende structurele loonsverhogingen toe te kennen, waarbij ook een minimumbedrag wordt afgesproken. FNV is voorstander van zo’n minimumbedrag. Stel dat we op een bepaalde datum een loonsverhoging afspreken van 2,5% met een minimum van 100 euro bruto per maand, dan is dat een hoger percentage voor iedereen die een salaris heeft onder de 4000 euro bruto per maand. De onderhandelingen over loon zijn nog een heet hangijzer. Wij verwachten voor een éénjarige cao meerdere loonsverhogingen af te kunnen spreken in combinatie met een minimumbedrag, dat gunstiger is voor salarissen lager dan 4000 euro.

Vliegtuigonderhoud en engineering

Tijdens de onderhandelingen is veel gesproken over vliegtuigonderhoud en engineering. Duidelijk is dat vanwege de krapte op de arbeidsmarkt voor vliegtuigonderhoud een tijdelijke maatregel wordt afgesproken in het kader van retentie. Ook werken we aan een actieplan vliegtuigonderhoud dat in de komende maanden wordt uitgewerkt, met als doel retentie en werving. Onderdeel hiervan is ook een onderzoek onder alle VO werknemers. Tevens is veel gesproken over engineering, omdat uit de FNV enquête bleek dat werknemers in hun ogen nevenfuncties hebben zonder dat hier een nevenfunctie(toeslag) aan gekoppeld is. Wij zetten alles op alles om ook voor deze groep een afspraak te maken die recht doet aan de werkzaamheden.

1 mei verder

Op de dag van de arbeid, 1 mei, wordt er verder onderhandeld met Transavia. Concrete stappen zijn gezet, maar het totaalpakket ligt er nog niet. Op 1 mei zal duidelijk worden of er genoeg op tafel ligt om een cao-resultaat af te spreken. Mochten wij eerder dan cabine en cockpit tot een cao komen, dan zullen we daar ook disclaimer afspraken over maken. Zo hoeft het grondpersoneel niet te wachten op loonsverhogingen en is er zekerheid dat verbeteringen in andere domeinen ook voor grond gelden.