PostNL schoffeert eigen medewerkers

Probeert cao zonder FNV af te sluiten

Door Redactie 9 januari 2023

PostNL heeft de BVPP en CNV uitgenodigd voor een gesprek en heeft hen een nieuw eindbod gedaan. PostNL was blijkbaar van mening dat zij de FNV niet meer hoefde uit te nodigen om een cao af te sluiten. De FNV is wel de vakbond met het grootste aantal leden bij de cao PostNL.

Koopkrachtverlies

Hiermee neemt PostNL de positie van haar eigen werknemers, die lid zijn van de FNV, niet serieus. Juist de FNV, waar steeds meer postwerkers zich bij aansluiten!

Het uiteindelijke ‘ultieme’ eindvoorstel van PostNL is besproken met de Brancheraad en het Branchebestuur (actieve gekozen FNV-leden) van FNV. In gezamenlijkheid is besloten het voorstel dat PostNL de andere vakbonden heeft gedaan NIET in stemming te brengen bij de FNV-leden. Dit is besloten omdat FNV hierover niet met PostNL heeft kunnen onderhandelen. PostNL heeft ons niet uitgenodigd! Daarnaast staat datgeen dat PostNL nu biedt mijlenver af van de eisen die we met onze leden hebben opgesteld. Het voorstel van PostNL betekent koopkrachtverlies.

Onze inzet

De FNV ging voor een 1-jarige cao met een automatische prijscompensatie (koopkrachtbehoud), 10% loonsverhoging, minimaal €14,- per uur, vaste contracten voor uitzendkrachten na maximaal 9 maanden, afschaffing van de Jeugdlonen en een fatsoenlijke regeling om eerder te kunnen stoppen met zwaar werk.

Kom naar de bijeenkomsten!

FNV houdt de deze week verschillende bijeenkomsten in het land om toe te lichten wat PostNL nu biedt, hoe het proces is verlopen en wat dit bod betekent voor jouw portemonnee. FNV wil namelijk zo transparant mogelijk zijn.

Maandag 9 januari
Centraal Vakbondshuis FNV Hertogswetering 159, Utrecht 15.00 uur - 16.00 uur
Centraal Vakbondshuis FNV Hertogswetering 159, Utrecht

19.30 uur - 20.30 uur

Dinsdag 10 januari
Vakbondshuis FNV Hereweg 120, Groningen 19.30 uur - 20.30 uur
Van der Valk Terworm 10, Heerlen 19.30 uur - 20.30 uur
Woensdag 11 januari
Vakbondshuis FNV Der kinderenstraat 2-8, Amsterdam 15.00 uur - 16.00 uur
Vakbondshuis FNV Emmaplein 4, Den Bosch 19.30 uur - 20.30 uur
Donderdag 12 januari
Vakbondshuis FNV Herengracht 3, Den Haag 15:00 uur - 16.00 uur
Vakbondshuis FNV Pegasusweg 200, Rotterdam 19.30 uur - 20.30 uur
Nieuwe Buitensociëteit Stationsplein 1, Zwolle 19.30 uur - 20.30 uur

Samenvatting ultieme eindbod PostNL

We hebben het ultieme eindbod van PostNL even voor je samengevat. Het complete voorstel kun je hier terugvinden.

• Loon Een 2-jarige cao tot 31 maart 2024, waarin je de loonsverhoging voor het eerste jaar al hebt ontvangen. Per februari 2023 zal PostNL een éénmalige uitkering geven van 1,5%.
  • PostNL wilde dat je 1% extra eigen bijdrage voor je pensioen zou betalen. Dat voorstel is van tafel.
  • Eerder stoppen met werken Eerder stoppen met werken is mogelijk, 3 jaar voor AOW-gerechtigde leeftijd. Ten minste voor 100 mensen tijdens de looptijd van de cao. Tegen 85% van het minimumloon, waar de FNV in heeft gezet om dit op te trekken naar 100%. Het aantal dienstjaren is voor de groepen iets aangepast. De medewerker is werkzaam in een van de volgende functiegroepen en voldoet aan het gestelde aantal dienstjaren:
    1. De functie van medewerker Sorteren bij Pakketten Benelux B.V. met 20 dienstjaren;
    2. De functie van Postbode met 20 dienstjaren;
    3. De functies die vallen onder de doelgroep van Duurzaam Doorwerken met 35 dienstjaren.
  • Andere zaken
    •    PostNL zal zich ‘inspannen’ om 100 uitzendkrachten die al werkzaam zijn voor PostNL in dienst te nemen op ‘toekomstbestendige’ functies.
    •    Daarnaast zijn er zijn artikelen over transitieverlof  en rouwverlof opgenomen.
    •    Ook komt er een verkenning om te kijken naar één cao waarin ook wordt gekeken naar het onderbrengen van de zaterdagbestellers en postbezorgers die momenteel een eigen cao met arbeidsvoorwaarden hebben én de medewerkers die werken bij een bedrijfsonderdeel met een eigen arbeidsvoorwaardenregeling.