Stakingsoproep gezamenlijke vakbonden bij NS

Door Redactie 6 september 2022

FNV, VVMC en CNV Vakmensen roepen jou en je collega’s bij NS op tot een 24-uursstaking. De eerstvolgende staking is op vrijdag 9 september in de regio’s Noordwest en West. De regio’s Oost, Zuid en Noord volgen op dinsdag 13 september en de regio Midden sluit deze stakingsgolf op donderdag 15 september af. In dit bericht lees je wat je moet doen als je gaat staken.

Staken

Vandaag, dinsdag 6 september, hebben we een uitnodiging van NS met een hernieuwd cao-bod ontvangen, waarin de spoor vakbonden gevraagd worden het cao-overleg te hervatten. Deze uitnodiging neemt de FNV Spoor cao-commissie in beraad, maar staat vooralsnog los van de geplande stakingsdagen. Uiteraard zullen we ook, met betrekking tot de uitnodiging om het overleg te hervatten, afstemming met andere vakbonden proberen te zoeken.

Wie staken wanneer?

Bekijk hier het overzicht van de acties per regio en standplaats. Dus ook al werk je bij Instandhouding/NedTrain, je houdt de regio-indeling van NSR aan. Houd het overzicht met standplaatsen de komende dagen goed in de gaten. De meest recente versie kun je vinden op de actiepagina: fnv.nl/caons.

Wat zijn de tijden?

• Van 07.00 uur tot de volgende dag 6.59 uur: Instandhouding/NedTrain
  • Van 04.00 uur tot de volgende dag 03.59 uur: al het andere NS-personeel

Hoe laat meld ik mij waar?

Je meldt je bij aanvang dienst op je eigen stakingslocatie, mits anders vermeld in het overzicht. Je kunt gewoon gebruik maken van de faciliteiten als koffie, thee, toilet en locker. Het wordt aangeraden tijdens de staking geen gebruik te maken van de pauzepas.

Rijden er treinen in de regio die staakt?

Er zullen nog wel treinen rijden. Want als jouw standplaats bijvoorbeeld Utrecht is en jij volgens jouw dienst naar Den Haag heen en weer moet rijden, dan rijd jij gewoon naar Den Haag heen en weer. En de regionale vervoerders rijden op hun lijnen.

Wat zijn je rechten als je gaat staken?

Wij hebben een Q&A gemaakt waar we antwoord geven op de meest gestelde vragen over staken. Je kunt de vragen vinden op onze website.

Stakingspassen

Om te kunnen staken moet je geregistreerd worden als staker. De stakingspas die je daarvoor nodig hebt, wordt donderdag 8 september per mail verstuurd (check ook je SPAM-box). Neem deze stakingspas mee en laat de QR-code van je stakingspas scannen door een actieleider op de stakingslocatie. Dit kan vanaf je telefoon of een print. Lees hier alles over de stakingsuitkering voor leden.