Onderhandelingen cao NS: wij zijn uitonderhandeld

Breng je stem uit over de 2 voorstellen van NS en laat weten of je bereid bent acties te voeren voor een beter cao-resultaat

Door Redactie 8 juli 2022

Op donderdag 7 juli hebben vakbonden en NS voor de vijfde dag met elkaar onderhandeld over de nieuwe cao NS. Helaas moeten we melden dat de onderhandelingen wederom dramatisch verliepen. We hebben ons uiterste best gedaan, maar NS wil niet bewegen.

cao-commissie FNV Spoor

Foto: cao-commissie FNV Spoor op onderhandelingsdag 1. Toen keek iedereen nog vrolijk.

Loonvoorstel NS onvoldoende

NS heeft een nieuwe voorstellenbrief ingediend, maar de nieuwe voorstellen zijn volstrekt onvoldoende. De looptijd van de cao die NS wenst af te spreken is door NS iets aangepast naar 30 maanden (dit was 33 maanden). De loonsverhoging is minimaal verhoogd naar 8% voor 30 maanden (was 7,5% voor 33 maanden). Dit is 3,2% op jaarbasis en ligt dus ver onder de torenhoge inflatie. Met dit loonbod gaan medewerkers van NS er fors in koopkracht op achteruit. Dit is natuurlijk onacceptabel.

Andere voorstellen zijn ook slecht

NS weigert concrete afspraken te maken om weer te komen tot de maximale pensioenopbouw. NS weigert de RVU-regeling naar de wettelijke maximale looptijd te verlengen. NS weigert de looptijd van het sociaal plan en de werkgelegenheidsgarantie tot ruim na de nieuwe gunning van het Hoofdrailnet te verlengen. NS weigert de jeugdloonschalen uit de cao te halen en weigert mee te werken aan een echte oplossing voor mensen die zonder voldoende regelruimte toch in hoofdstuk 9 zijn geplaatst.

Ook negeert NS tal van voorstellen die voor kleinere groepen medewerkers erg belangrijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan ons voorstel om de vervangingswaarde te vergoeden in geval van schade aan persoonlijke eigendommen die ontstaan en veroorzaakt is tijdens het uitoefenen van het werk, ons voorstel om salaris door te betalen als de NS Internationaal medewerkers langer dan 8 uur in het buitenland moeten overstaan en ons voorstel om een maaltijdvergoeding te betalen aan NS’ers op standplaatsen waar de pauzepas niet gebruikt kan worden. Ten slotte wil NS ook geen enkele afspraak maken om socialer te kunnen roosteren. Geen ruimte dus om minder weekenden te werken, of om eerder geen nachtdiensten meer te werken voor groepen waarvoor die afspraak nu nog niet geldt. Zelfs over een thuiswerkvergoeding weigert NS afspraken te maken.

Platte poen cao-voorstel

Nadat partijen gisteravond uit elkaar zijn gegaan, heeft NS in de ochtend van 8 juli 2022 een tweede optie ingebracht om te voorkomen dat vakbonden hun leden gaan raadplegen en het proces te vertragen. Ook dit voorstel komt niet in de buurt van jullie wensen en cao-voorstellen. Het betreft feitelijk een platte poen cao-voorstel van 4.5% en een eenmalige bruto uitkering van € 650 voor een looptijd van 12 maanden. Daarnaast nog een voorstel waarmee NS haar personeelstekorten denkt op te kunnen lossen. Je kunt het volledige voorstel “optie 2” hier bekijken. FNV Spoor en de andere vakbonden hebben aangegeven dat het voorstel van NS veel te mager is, maar dat we het wel aan de leden voorleggen.

Ledenraapleging

In onze digitale raadpleging vragen we je uit te spreken over het cao-bod van NS. We vragen je ook of je wel of niet bereid bent om actie te voeren als het aanbod van NS door de meerderheid van onze leden verworpen wordt. Onze ledenraadpleging staat open tot maandag 1 augustus 12:00 uur.

Ga naar de ledenraadpleging