Gisteren zijn de cao-onderhandelingen bij NS echt van start gegaan. Deze ronde stond in het teken van toelichten van de voorstellenbrieven.
Zoals te verwachten dus nog geen vuurwerk. Positief was dat NS ook direct met een eigen voorstellenbrief kwam. Enkele voorstellen zijn positief, maar nog niet concreet en de rest is teleurstellend.
De voorstellen van NS over een “inclusief NS” stemt ons positief. Ook FNV Spoor is voor een inclusief NS waarbij je jezelf kunt zijn en iedereen welkom is. Dit ongeacht functiebeperking, leeftijd, achtergrond, gender(identiteit), seksuele voorkeur of geloof. Ook vinden wij het idee van NS om de doorstroom van collega's die vrijwillig solliciteren naar een functie in een lagere salarisgroep te vergemakkelijken positief. Dit moet echter nog wel concreet uitgewerkt worden. Ook nog niet concreet, maar wel positief is dat NS aan heeft gegeven bereid te zijn om weer naar de maximaal mogelijke pensioenopbouw te gaan.
De rest van de NS voorstellenbrief stelt zwaar teleur. Feitelijk stelt NS voor dat de medewerkers een loonsverhoging kunnen verdienen door flexibeler te gaan werken. NS stelt voor “de ouderenregelingen” mee te laten bewegen met de opschuivende AOW-leeftijd. Dus langer doorwerken en in plaats van meer ontzie maatregelen om gezond de eindstreep te kunnen halen, wil NS de huidige maatregelen verder naar achteren schuiven. Dit proberen ze overigens nu voor de 3e cao onderhandelingen op rij.
NS lijkt geen oog voor de belangen van haar loyale werknemers te hebben. Na het doorwerken tijdens de pandemie, hebben jullie nu last van de torenhoge inflatie. Steeds meer werknemers komen structureel in financiële problemen. Ondertussen komt er ook geen geld bij. En NS vraagt aan de FNV Spoor leden begrip te hebben omdat ze door corona zelf even financieel er niet goed voor staan? De directie is zelf tevreden met de beschikbaarheidsvergoeding van de overheid die de gemaakte omzet aanvult tot 93% van de kosten. FNV Spoor is zeer ontevreden met die beschikbaarheidsvergoeding omdat deze niet eens de operationeel kosten dekt, laat staan NS financieel gezond houdt. Vanaf het begin heeft FNV spoor gesteld dat de rekening van de corona niet bij de NS’ers mag komen te liggen. Het heeft er alle schijn van dat NS wederom probeert om de rekening van Corona bij de medewerkers neer te leggen.
In haar voorstellenbrief stelt NS in één adem dat de krappe arbeidsmarkt en het verzuim hun parten speelt. Maar in hun voorstellenbrief zien wij geen enkel idee om deze twee zeer belangrijke onderwerpen goed aan te pakken. De voorstellen maken NS nog onaantrekkelijker om voldoende goede collega’s aan te trekken en te behouden. De plannen rondom nog flexibeler en langer werken zullen het verzuim nog verder opstuwen.
Nieuwe jongere NS’ers vinden de door NS gevraagde flexibiliteit en weekenden werken nu al reden om bij NS weg te gaan. NS is steeds minder in staat jongeren binnen te halen en de jongeren die binnenkomen zijn steeds vaker snel vertrokken.
NS stuurt al jaren op krapte en maximale output door haar medewerkers. Er zit steeds minder rust meer in de diensten, steeds minder ruimte om (snipper) verlof of vrijetijdcompensatie zoals CF dagen op te nemen en NS verwacht dat men steeds vaker overwerkt. NS heeft de basis niet op orde en dat maakt NS een onaantrekkelijke werkgever. Daarnaast zorgen de voorstellen van NS voor een stijging van het ziekteverzuim. Voor FNV Spoor is het onacceptabel dat NS haar deels zelf georganiseerde problemen nu wil oplossen door nog meer van haar medewerkers te vragen
We gaan ervanuit dat NS tijdig bijzinnen komt en dat we vanaf 24 mei de NS delegatie toch echt open zal staan voor onze voorstellen.
Lees hier onze volledige voorstellenbrief met al onze goede voorstellen. Kijk op iNSite voor de voorstellenbrief van NS en die van alle bonden.
Volg de updates van FNV Spoor over de NS cao-onderhandelingen 2022 op www.fnvspoor.nl, Facebook en op Twitter. Laat op facebook of twitter gerust je mening over de onderhandelingen achter.
Met vriendelijke groeten, mede namens de FNV Spoor cao commissie
Henri Janssen - Bestuurder FNV Spoor