Beste mensen, een bijzondere cao-ronde en dat was het! Op 26 juni vond de 4e onderhandelingsronde voor een nieuwe cao ProRail plaats. Daar waar de eerste drie ronde soms gezapig, moeizaam en weinig spetterend verliepen, vlogen de vonken er tijdens de 4e ronde zo nu en dan vanaf.
En daar was alle reden voor: de cao-onderhandelingen komen in een beslissende fase, de verschillen tussen werkgever en bonden in een aantal grote dossiers zijn nog steeds aanzienlijk en we merken dat de spanning aan de cao-tafel daardoor toeneemt. Tegelijkertijd worden er ook vorderingen gemaakt.
In deze nieuwsbrief doen we verslag van deze onderhandelingsronde en kondigen we cao-ledenvergaderingen aan.
Compensatie- en ontziemaatregelen
Het grootste deel van deze cao-ronde stond in het teken van het werkgeversvoorstel om de compensatie- en ontziemaatregelen aanzienlijk te verslechteren.
Concreet stelt de werkgever voor om de bovenwettelijke leeftijdsuren voor alle ProRailers gelijk te trekken. Voor het grootste gedeelte van de medewerkers zou dit een forse afbouw in leeftijdsuren betekenen. Daarnaast stelt de werkgever voor om voor roostergebonden medewerkers de CO en CF uren uit te gaan betalen i.p.v. in tijd opnemen.
Voor FNV Spoor zijn deze voorstellen niet acceptabel. Ze slaan een gat in een aantal belangrijke cao-rechten en, minstens zo belangrijk, deze maatregelen zijn er niet voor niets: ze bieden werknemers de mogelijkheid om nog enigszins gezond de eindstreep te kunnen halen. En dat is een belang voor oud én jong, roostergebonden en niet-roostergebonden!
Tegelijkertijd ligt de verdere uitwerking van het onlangs afgesloten pensioenakkoord op de cao-tafel. Hierin is o.a. afgesproken dat werknemers drie jaar voor hun AOW-datum met pensioen kunnen gaan en daar hebben we de huidige compensatie- ontziemaatregelen keihard bij nodig!
Aan het eind van de soms zeer stormachtige discussie hierover heeft de werkgever aangekondigd het voorstel opnieuw op papier te gaan zetten, waarbij hij tevens aangaf een aantal aanpassingen op het oorspronkelijke voorstel te zullen gaan doen.
Vier belangrijke dossiers
Voor FNV Spoor zijn er vier dossiers die er uitspringen, te weten: onze eigen voorstellen voor een fatsoenlijke loonsverbetering en het aanpakken van de werkdruk én de voorstellen van de werkgever voor een nieuw sociaal plan en de hierboven besproken compensatie- en ontziemaatregelen.
Op het gebied van de aanpak van werkdruk hebben we enige voorzichtige vooruitgang geboekt. Werkgever onderschrijft het belang hiervan, maar zijn reactie komt nog niet voldoende tegemoet aan ons voorstel.
Het verschil tussen onze looneis (5%) en het loonbod van werkgever (1,5%) is tijdens de 4e ronde niet kleiner geworden.
De werkgeversideeën over een nieuw sociaal plan zijn ons wat duidelijker geworden. Werkgever heeft ons echter nog lang niet weten te overtuigen waarom het huidige sociale plan niet meer zou voldoen.
Daarnaast heeft FNV Spoor nog eens onderstreept hoe belangrijk wij het vinden dat de band met NS (Sociale Eenheid) blijft bestaan.
Principe-afspraken
De onderhandelingen over het aanbieden van arbeidsovereenkomsten voor onbepaalde tijd, de loonsverhoging bij promotie naar een hogere schaal, doorwerken na de AOW-leeftijd, het beter naleven van afspraken over werktijden en roosters en het beperken van inhuur zijn nu afgerond. Dat geldt ook voor en het werkgeversvoorstel “Ontwikkelen is de norm” (het “3-5-7”-voorstel). Hieruit is de verplichting om na vijf, maximaal zeven jaar over te stappen naar een andere functie, geschrapt. Werkgever heeft aangegeven, na een aanvankelijke afwijzing, zich nog eens te beraden over onze voorstellen aangaande de doorbetaling van loon tijdens het tweede ziektejaar (100%) en het vergoeden van het eigen risico ziektekostenverzekering bij een bedrijfsongeval.
CAO-peiling: de uitslag!
Ook in juni heeft FNV Spoor haar leden gevraagd mee te doen aan een (tussentijdse) cao-peiling.
Aan peiling 4 name een recordaantal leden deel (bijna 50%!!!)
En we gaan hier dus mee door!!
De uitslag
Cao-peiling 4:
De verbinding met NS, via de cao NS Sociale Eenheid moet zoveel mogelijk behouden blijven
Voor 47,3%;
Tegen 52,7%
Naar de finale of …?
Op 1 oktober a.s. worden de cao-onderhandelingen hervat. Partijen hebben afgesproken dat dit een onderhandelingsronde zonder eindtijd wordt. Dit betekent dat alle partijen ernaar streven dat er dan een onderhandelingsresultaat wordt bereikt.
Zoals jullie hebben kunnen lezen moet daarvoor nog heel veel werk worden verzet, dus een finale met verlenging en strafschoppen is niet ondenkbaar.
Cao-ledenvergaderingen in september!
In de tussentijd gaan we niet stilzitten.
We gaan jullie uitnodigen voor cao-ledenvergaderingen (verspreid over het hele land) in september. Daar zullen we jullie verder inlichten over de cao-onderhandelingen, de belangrijkste cao-thema’s én met jullie bepreken hoe we de laatste cao-ronde in moeten gaan.
Jullie gaan hiervoor een aparte uitnodiging krijgen
Zoals inmiddels gebruikelijk zullen we jullie ook nog een volledig overzicht sturen van alle in cao-ronde 1 t/m 4 besproken onderhandelingspunten.
We houden jullie op de hoogte.
Met vriendelijke groet,
De cao-onderhandelingsdelegatie FNV Spoor