FNV deelt droog brood uit tijdens bezoek koning aan Vlissingen

'Speciale Vlissingse menu"

portret Niels Kater
Door Niels Kater 26 augustus 2024

De lokale afdeling van de FNV in Vlissingen deelt dinsdag droog brood en water uit aan het publiek tijdens het bezoek van de koning aan de stad. Koning Willem-Alexander komt op 27 augustus kijken hoe de compensatiegelden voor het verdwijnen van de marinekazerne in Vlissingen zijn gebruikt. De vakbond wil de koning er graag op wijzen dat de minima in Vlissingen niet zijn geholpen.

‘We noemen droog brood en water ook wel het speciale Vlissingse menu voor de minima’, legt Louise de Jong uit. Zij is de bestuurder van de lokale afdeling van de FNV in Vlissingen. Zij staat met haar collega’s tussen 09:00 en 11:00 uur in Vlissingen. ‘Het is helaas zo dat sommige kinderen van minima echt met alleen droog brood naar school worden gestuurd. Zo ernstig is het.’

Penibele situatie

De FNV zet zich al geruime tijd in om aandacht te vragen voor de penibele situatie voor minima in Vlissingen. Nog altijd is de hulp voor mensen die dat hardste nodig hebben onder de maat. Zo krijg je in Vlissingen bepaalde financiele tegmoetkomingen niet, die je in een omliggende gemeente wel zou krijgen.

Referendum

De lokale afdeling heeft ook een grote referendumpas mee. Zo wil de FNV aandacht vragen voor het referendum dat de vakbond heeft uitgeschreven. In dat referendum roept de vakbond op dat de inwoners van Vlissingen recht krijgen op minimaondersteuning tot minimaal 120% van het sociaal minimum. Dat is nu 110%. Dat betekent dat mensen geholpen worden als ze op het wettelijk bestaansminimum leven zoals dat door de politiek is vastgelegd of 10% daarboven. Is het inkomen iets hoger? Dan heb je in Vlissingen dus pech.

Het referendum kan ook online worden getekend.

Compensatiegeld inzetten voor minima

‘We zouden het een goed idee vinden als de gemeente Vlissingen het geld dat ze heeft ontvangen als compensatie voor het verdwijnen van de marinekazerne zou inzetten om de minima te helpen’, vervolgt De Jong. ‘Dan hoeven zij misschien niet langer droog brood te eten.’