FNV geeft ‘Sjaal van solidariteit’ aan Kamerleden

Vakbond in actie voor mensen in armoede

portret Niels Kater
Door Niels Kater 1 februari 2024

Vakbond FNV heeft op ludieke wijze de ‘Sjaal van solidariteit’ overhandigd aan leden van de Tweede Kamer. Vandaag is het debat in de Tweede Kamer over het Armoede- en Schuldenbeleid. De vakbond wil met de actie aandacht vragen voor mensen die het financieel zwaar hebben en in armoede leven. Volgens de vakbond moet er structureel geld bij als het gaat om armoedebestrijding.

‘Uiteindelijk is investeren in armoedebeleid een investering in een betere samenleving’, zegt Kitty Jong, vicevoorzitter FNV daarover. ‘Soms levert beleid dat aan de ene kant iets kost, zoals armoedebestrijding, aan de andere kant juist enorm veel op. Denk daarbij bijvoorbeeld aan gezondheid maar ook justitie. Als je ziet wat het de samenleving aan kosten kan schelen als we armoede bestrijden, dat is echt substantieel.’

Pleisters plakken

‘Het kabinet moet niet langer pleisters plakken, maar met structurele verbeteringen komen’, vult Maureen van der Pligt, bestuurder FNV uitkeringsgerechtigden aan. ‘Door het wegvallen van de energietoeslag, het ontbreken van koopkrachtverbetering en gerichte steun voor uitkeringsgerechtigden is het voor veel mensen financieel zwaarder geworden. Daar moet echt iets aan gebeuren.’

Aanbevelingen

De vakbond deed enkele aanbevelingen aan de Tweede Kamerleden en presenteerde de resultaten van een onderzoek onder uitkeringsgerechtigden. De kern van de boodschap is dat een groot deel van de ondervraagden zich grote zorgen maakt ze weten niet hoe zede eindjes aan elkaar moeten knopen.

Sjaal van Solidariteit

Om aandacht te vragen voor deze doelgroep heeft de FNV woordvoerders van verschillende partijen uitgenodigd voor een lunchbijeenkomst in het FNV Vakbondshuis in Den Haag. Daar werd de ‘Sjaal van Solidariteit’ overhandigd om aandacht te vragen voor alle mensen die er op dit moment niet zo warm bij zitten.

Goede doel

Het gaat om een mega-grote sjaal die bestaat uit ingezamelde sjaals die aan elkaar zijn genaaid. Na de actie doneert de FNV alle sjaals aan het goede doel. De actie is dus niet alleen symbolisch, er worden ook echt mensen mee geholpen.