Noodmaatregelen voor Van Eijck Groep

Transport & Logistiek

Door Redactie 19 maart 2020

Zoals ondertussen voor iedereen duidelijk is, brengt het coronavirus veel teweeg in onze samenleving. Zowel op sociaal als economisch gebied. Afgelopen week heeft Van Eijck Groep je geïnformeerd over de aanvraag werktijdverkorting voor verschillende werknemers werkzaam in verschillende bedrijven in de groep. Ook de FNV is hierover geïnformeerd.

Noodmaatregelen voor Van Eijck Groep

Nieuw pakket

Op 17 maart heeft de regering een nieuw pakket noodmaatregelen aangekondigd met als doel banen en inkomen van werknemers te behouden: Het Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Deze tijdelijke noodmaatregel vervangt per direct de regeling voor werktijdverkorting. Dat is goed nieuws. Niet alleen voor vaste werknemers, maar ook voor flexkrachten en uitzendkrachten.

De FNV heeft jouw werkgever hierover geïnformeerd en gevraagd zo spoedig mogelijk deze informatie te delen.

Nog veel onzekerheid en onduidelijkheid

Voor werkgevers, vakbonden, werknemers is nog veel onduidelijk. Het noodpakket is vers van de pers en een en ander wordt nu uitgewerkt. Wij zijn als vakbond op politiek niveau, maar ook op sectoraal niveau met werkgeversorganisatie TLN en VVT druk doende om duidelijkheid te scheppen en afspraken te maken die bedrijven en werknemers verder helpen in deze uitdagende tijd.

Noodfonds is beter perspectief dan werktijdverkorting

Onder de werktijdverkortingsregeling ontvangt de werkgever je WW-uitkering over dat deel dat jouw werktijd is verkort. Het UWV zou in dat geval over dat gedeelte 70% van je salaris betalen. De werkgever hoeft over het gedeelte van je arbeidsomvang waar hij werktijdverkorting voor heeft aangevraagd niet het volledige salaris te betalen (eerste maanden 75% daarna 70%). Veel bedrijven betalen echter toch gewoon 100% door. Immers werknemers hoeven de rekening van deze crisis niet te betalen. De Van Eijck Groep was dat niet van plan. Wij hebben er op aangedrongen dat je werkgever gewoon het loon gaat aanvullen tot 100%. Dit is in lijn met de toelichting van Minister Koolmees tijdens zijn toespraak op 17 maart. Onder het nieuwe noodfonds gaat dit als het goed is nu ook gebeuren.

Als je werkgever een beroep doet op het Noodfonds, heeft dit geen gevolgen voor je inkomen. De overheid garandeert je werkgever namelijk een tegemoetkoming in de loonkosten van 90% (de hoogte is afhankelijk van het verwachte verlies aan omzet). De rest vult je werkgever aan. Je houdt dus je volledige salaris. Je verspeelt ook geen WW-rechten, zoals nog het geval was bij de regeling voor werktijdverkorting.

Uitdagende tijden

Het blijven uitdagende tijden. Samen komen we deze tijd beter door dan alleen. Let goed op elkaar. Wij blijven jouw belang behartigen en zodra er meer te melden is hoor jij van ons.