Corona zorgt voor krimpende Touringcarsector

Door Redactie 25 augustus 2020

De afgelopen weken zijn we geconfronteerd met een aantal reorganisaties en voorstellen vanuit werkgevers over het inleveren van arbeidsvoorwaarden in de Tour. In dit bericht geven je meer informatie over: ontslag door corona, wat te doen met flixritten naar code oranje gebieden? En hoe ga je om met werkweigering?

Corona zorgt voor krimpende Touringcarsector

Eerste reorganisaties zijn een feit

De NOW 2 steun loopt eind september af, en het sterke vermoeden bestaat dat er meer reorganisaties en zelfs faillissementen aan komen. De overheid moet meer laten zien dat ze achter de touringcarsector gaat staan. Er vind een sterke lobby plaats vanuit werkgevers, en ook vakbonden, om op de proppen te komen met meer steun voor de sector. De touringcar sector is belangrijk voor vele aspecten van het dagelijks leven. Het schoolvervoer, vervoer voor het verenigingsleven, openbaarvervoer. En niet te vergeten het inkomend en uitgaand toerisme.

Als er extra steun gaat komen, dan zal dat waarschijnlijk niet toereikend zijn om alle bedrijven overeind te houden. Met die wetenschap zullen we ons zelf moeten voorbereiden op mogelijke faillissementen, reorganisaties en of andere manieren van bedrijfsinkrimpingen.

Bij een faillissement komt iedereen op straat te staan. Achterstallige betalingen worden tot 13 weken van te voren tot aan de ontslagdatum, en tot 6 weken na de ontslagdatum overgenomen door het UWV. Daarna beland je in de WW, of bijstand als je geen WW-rechten hebt.

Als bedrijven willen reorganiseren en werknemers willen ontslaan dan zijn er een paar manieren.

• Volledig ontslag

Als de werkgever je volledig wil ontslaan, dan is hij minimaal de transitievergoeding aan je kwijt, dat is wettelijk, daar kan men niet onderuit.

• Gedeeltelijk ontslag

Als de werkgever je voor bijvoorbeeld 50% wil ontslaan, dan zal hij daarnaast ook voor 50% de wettelijke transitievergoeding moeten toepassen. De transitievergoeding is verschuldigd, bij ontslag via kantonrechter, UWV, via een VSO en of afloop bepaalde tijd contract.

Zoals je weet zijn er al weer enige tientallen bussen vanuit Nederland ingezet op Flixlijnen. Als vakbond FNV adviseren we je als touringcarchauffeur om heel voorzichtig te zijn met reizen aan te nemen naar gebieden waar code oranje geldt. Waarom? Omdat de kans groter is op besmetting. Daarnaast zou het verschrikkelijk zijn als achteraf blijkt dat na een reis met jouw bus, van jouw bedrijf er besmettingen zijn ontstaan. Nogmaals het is niet verboden om te reizen naar code oranje gebieden, maar je kunt wel het verzoek afslaan om dit te doen, daarvoor moet je naar de bedrijfsarts voor advies.

Op het moment dat je als chauffeur een klus niet aanpakt, kom je in automatisch mogelijk verzeild in de volgende kwestie: in de Tour kan je werkgever jouw afwijzing bestempelen als ‘werkweigering’.
Wat jij vervolgens dient te weten, is:

• Als ik een opdracht in de vorm van een rit naar een code oranje gebied, niet aanneem, mag dat
  • En wat kan ik op welke manier het beste zeggen?

Jouw werkgever is verantwoordelijk voor een veilige en gezonde werkplek. Een code oranje gebied is een risicogebied. Maar er is geen verbod op het gaan naar oranje gebieden. Wel kun je op basis om eigen gezondheidsreden (prive) voor jezelf en jouw (kwetsbare) omgeving het verzoek afslaan. Als de discussie hoog op loopt met jouw werkgever, vermijd de discussie. Je kunt en moet uiteindelijk met dit vraagstuk naar de bedrijfsarts, welke jou en de werkgever kan adviseren of je wel of niet naar een code oranje gebied kan reizen.
Je bent – vergeet dit niet - absoluut niet verplicht met je werkgever jouw prive (gezondheids-) situatie te bespreken, dat doe je met de bedrijfsarts. Geeft de bedrijfsarts aan dat jij de rit veilig kunt afleggen en de werkgever de werkplek (bus en op locatie) voldoende veilig heeft gemaakt, dan kan je niet weigeren. Geeft de bedrijfsarts aan dat jij om gezondheidsredenen de rit niet kunt maken, dan hoef je niet te gaan, je bent op dat moment niet geschikt voor dit werk.

Wat aanvullend erg belangrijk is dat je aangeeft dat je wel bereid bent om ander passend werk te verrichten. Een handige stap is als je jouw besluit in tweede instantie per email nogmaals bevestigd aan jouw werkgever. Daarmee geef je aan dat je om prive (gezondheidsredenen het verzoek (rit naar code oranje gebied) afslaat maar dat je wel bereid bent om ander passend werk te verrichten. Hiermee laat je zien dat je bereidheid toont om te werken, en dit is belangrijk om te voorkomen dat er later wordt gezegd dat je zomaar werk hebt geweigerd.