‘Afspraak is afspraak’? Niet voor de schoonmaakbazen!

Werkgevers willen geen afspraken over loyaliteitsbonus en weekendtoeslagen

Door Redactie 12 december 2023

Voor de lopende cao Schoonmaak hebben we een extra loonsverhoging van 10,5% afgesproken. Daarover heb je in mei bericht gehad. De eerste stap, 3,5% in november, heb je gekregen. De rest komt in 2024. Wij hebben met de bazen afgesproken dat we voor 2024 niet nog meer loon zullen eisen, dat doen we vanaf 1 januari 2025.

‘Afspraak is afspraak’? Niet voor de schoonmaakbazen!

Schoonmaakbazen willen geen afspraken over loyaliteitsbonus en weekendtoeslagen

We hebben ook gezegd dat dit niet genoeg is voor de mensen die al heel lang in de sector werken. En ook niet voor de hotelschoonmakers die gediscrimineerd worden omdat ze geen weekendtoeslagen krijgen. Daarom spraken we af dat we hierover vóór 1 januari 2024 aanvullende afspraken zouden maken. Aanstaande woensdag, 13 december, zouden we hierover onderhandelen.

Aanvullende afspraken kosten altijd geld

Vorige week ontvingen wij een brief van de bazen, waarin zij zeggen dat zij géén afspraken willen maken over de loyaliteitsbonus en de weekendtoeslagen. 'Want meer dan wat we nu hebben kunnen ze niet betalen', zeggen ze. Maar dat is natuurlijk niet de afspraak, want een bonus of een toeslag kost altijd geld. Dat snapt iedereen. Behalve de schoonmaakbazen…

Afspraak is afspraak

Wij zijn enorm boos over deze brief. Het Schoonmakersparlement van de FNV zegt: 'Afspraak is blijkbaar geen afspraak. Ook niet als we het zwart op wit hebben. Dan staat dus ook ons deel van de afspraak, geen looneis voor 2024, op losse schroeven.'

Strijdbare FNV

Vecht met ons mee voor een eerlijk loon voor alle schoonmakers. Bereid je voor op acties! Deel dit bericht met je collega’s.

Wat vind jij belangrijk in de nieuwe cao Schoonmaak?

Op 1 juli 2024 loopt de cao Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf af. FNV Schoonmaak gaat in maart 2024 met de werkgevers onderhandelen over jouw nieuwe cao. Dat doen we namens jou en al jouw collega’s. Daarom willen we graag weten wat jij belangrijk vindt in een nieuwe cao. Welke afspraken moeten we naast de gebruikelijke looneis maken?

Ledenraadplegingen

Kom naar de cao-bijeenkomsten en geef je mening. Neem je collega’s mee, ook als ze geen lid zijn van de FNV. Schrijf de data alvast in je agenda.

Ledenraadplegingen op zaterdag

• 13 januari 2024 Utrecht / Amsterdam / Schiphol
  • 20 januari 2024 Rotterdam / Groningen / Den Haag
  • 27 januari 2024 Nijmegen en Zuid Nederland
  • 3 februari 2024 LLKG OV (trein- en ov-schoonmakers)

De tijden en locaties hoor je nog.