Op de dag dat bekend wordt dat Air France-KLM een enorme kwartaalwinst heeft geboekt, is ook de nieuwe cao voor het grondpersoneel van KLM officieel goedgekeurd. Ruim 80% van de leden van vakbond FNV stemt in met de nieuwe cao. Het grondpersoneel dwong door het dreigen met stakingen een loonsverhoging af van gemiddeld 13,7%. Daarnaast krijgen de werknemers een eenmalige vergoeding van 1500 euro.
Ook de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn verbeterd voor het grondpersoneel. Zo is onder meer de vroegpensioenregeling niet alleen verlengd, maar ook verbeterd voor KLM’ers met zware beroepen, zoals bijvoorbeeld personeel bij de bagage-afhandeling. Zij kunnen eerder stoppen met werken, zonder dat ze dat heel veel extra geld kost. Ook moeten werknemers na 5 jaarcontracten in vaste dienst worden genomen.
Naast de nieuwe cao voor het grondpersoneel van KLM, ligt er ook een nieuw Sociaal Akkoord voor Schiphol. Concreet betekent dit dat personeel dat Schiphol inhuurt voor bijvoorbeeld beveiliging, schoonmaak en passagiersbegeleiding voorlopig recht blijft houden op een toeslag van 1,40 euro per uur. Ook wordt er werk gemaakt van een beter loon op de hele luchthaven. Wat de FNV betreft is dat minimaal 16 euro per uur. Daar wordt binnenkort verder over gepraat. Glenn Bruynius, schoonmaker op Schiphol: ‘We hebben actie gevoerd op Schiphol en dat loont. Ik ben trots op mijn collega’s die hebben meegedaan!’
De afgelopen tijd wordt duidelijk dat de luchtvaartsector financieel in de lift zit. Air France-KLM heeft het afgelopen kwartaal een winst gemaakt van ruim 900 miljoen euro. Dat is een verdubbeling in vergelijking met vorig jaar. De luchtvaartmaatschappij vervoerde meer passagiers en de prijzen voor een ticket namen toe.
‘Dat betekent dus ook dat het personeel op Schiphol en van de KLM harder heeft gewerkt’, zegt FNV bestuurder David van de Geer. ‘Dus is het logisch dat het werk beter wordt beloond. Met bovenstaande resultaten zetten we een volgende stap om de race naar de bodem te keren en zelfs weer de weg omhoog in te zetten.’