FNV: Koude sanering afvalenergiecentrales van de baan

Kamer steunt moties afvalfonds en plan afbouw capaciteit verbrandingsovens

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 30 juni 2021

De FNV is blij met de twee moties die de Tweede Kamer dinsdag heeft aangenomen over de toekomst van werknemers van afvalenergiecentrales. Hanan Yagoubi, bestuurder FNV Publiek Belang: 'Werknemers hebben weer zicht op het houden van hun banen.'

FNV is tegen importheffing buitenlands restafval

De Kamer wil een afvalfonds voor mensen die hun baan verliezen door de klimaatdoelstellingen van ons land. Verder moet demissionair staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) met een plan komen voor de afbouw van de capaciteit van de Nederlandse verbrandingsovens. Daarna zal de Kamer opnieuw bekijken wat er moet gebeuren met de importheffing op buitenlands restafval. De FNV wil dat deze wordt afgeschaft.

Trots op onze afvalhelden

‘Dit is heel mooi', zegt Hanan Yagoubi. 'Een koude sanering van de sector vanuit de overheid is hiermee van de baan. Ik ben erg trots op onze afvalhelden, de werknemers van de afvalenergiecentrales. Zij zijn van niets gekomen en hebben dit in korte tijd al bereikt met hun acties en hun lobby in Den Haag.'

Het verschil gemaakt

'Deze mensen hebben weer zicht op het houden van hun banen, die door bijvoorbeeld de importheffing op het spel staan. De afgelopen maanden hebben zij laten zien dat ze het verschil kunnen maken en ze hebben met ons de politiek in beweging gekregen. Die heeft nu ook door dat ze moet luisteren naar de mensen in de sector in plaats van over hen te praten.’

Solliciteren naar baan in politiek

De FNV en de medewerkers van afvalenergiecentrales hebben sinds begin dit jaar verschillende keren actiegevoerd tegen de belasting op buitenlands restafval. Zo stuurden zij vorige week een open sollicitatie naar de Tweede Kamer voor een baan in de politiek, omdat door de importheffing zo’n 7.500 mensen hun werk dreigen kwijt te raken. Eerder was er een protest op het Plein en overhandigden werknemers een petitie met 2.000 handtekeningen. Ook werd al eens het werk op de weegbruggen een hele ochtend stilgelegd.

We zijn nog niet klaar

Yagoubi: ‘Onze acties lonen dus, maar we zijn nog niet klaar. We blijven in gesprek met de Tweede Kamerleden en het ministerie van I&W, ook om te zorgen dat dat afvalfonds er straks echt is en de werknemers genoeg zekerheid hebben over hun banen, binnen de ambitie om in 2050 volledig circulair en klimaatneutraal te worden.’

Duizenden banen bedreigd

De vakbond wil dat het kabinet de belasting per 1 januari 2022 weer afschaft, precies twee jaar nadat deze is ingevoerd. Volgens de FNV worden niet alleen de banen bedreigd van duizenden mensen bij de centrales en van chauffeurs, installatiemonteurs en schoonmakers die werken voor andere bedrijven, maar leidt de heffing volgens verschillende studies ook tot meer uitstoot van CO2.

Drie moties, twee redden het

De motie voor een afvalfonds was ingediend door de SP, de motie voor een plan voor de afbouw van de capaciteit van afvalverbrandingsovens (AVI-capaciteit) komt van CDA, D66, PvdA en VVD. Een derde motie, van de SGP, voor het afschaffen van de importheffing, heeft het ditmaal niet gered.