FNV vraagt aandeelhouders PostNL om eerlijk deel van de koek

Door Redactie 15 april 2019

Onder de kreet ‘werkers willen een eerlijk deel van de koek’ delen medewerkers van PostNL dinsdag koekkruimels uit aan aandeelhouders. De actie vindt plaats voorafgaand aan de aandeelhoudersvergadering van PostNL in Den Haag.

PostNL-werkers voeren actie bij aandeelhoudersvergadering

In 2018 gaf PostNL zijn aandeelhouders 90 miljoen euro. De werkers van PostNL worden afgescheept met een loonsverhoging van 1% per 1 januari 2019 en 1,5% per 1 juli. Dit is onder inflatie, dus de mensen die het werk doen, gaan er reëel op achteruit.

Etienne Haneveld, bestuurder FNV: ‘We vragen de aandeelhouders één ding: als je daar zo meteen binnen in vergadering bent, zorg dan dat PostNL-directeur Herna Verhagen de werknemers van PostNL een eerlijk deel van de koek geeft.’

Eisen

FNV en de PostNL-werkers willen een fatsoenlijke loonsverhoging, een einde aan de torenhoge werkdruk en echte banen voor flexmedewerkers. Vast werk moet worden gedaan door mensen in een vaste baan. En postbezorgers horen onder de cao PostNL, net als de andere medewerkers.

PostNL kondigt aan te stoppen met de schijnconstructie contracting. Dat is een stap in de goede richting. Maar tegelijk weigert het bedrijf de openstaande loonvordering van de pakketsorteerders over het verleden te betalen. Haneveld: ‘Die constructie is zo fout als wat. Neem dan je verantwoordelijkheid, als ‘Koninklijke’ PostNL.  En zorg dat je al die mensen die je jarenlang op een koopje hebt laten werken, fatsoenlijk nabetaalt.’

PostNL is tot nu toe stuitend onverschillig tegenover zijn medewerkers. Daarom is FNV samen met hen een langdurig actietraject gestart. De intensiteit en hardheid van de acties bouwt op. Haneveld: ‘Het gaat om goede en rechtvaardige afspraken voor de mensen. We gaan ervan uit dat PostNL dit heel goed snapt en dat ze er ook naar gaan handelen.’

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.