De pensioenregeling MITT verandert

Wat jij moet weten (en doen)

Door Redactie 5 juni 2024

Per 1 juli 2023 is er een nieuwe pensioenwet in Nederland. Alle pensioenregelingen moeten worden aangepast, ook die van jou. De FNV, CNV en de werkgevers hebben samen een plan opgesteld om de overgang naar de nieuwe regeling zo soepel mogelijk te laten verlopen. Lees alles over de belangrijkste veranderingen en wat je moet doen.

wekker pensioen MITT

Wat blijft hetzelfde in pensioenregeling MITT?

Veel zaken blijven gelukkig hetzelfde.

• Je ontvangt gewoon AOW.
  • Je werkgever blijft meebetalen aan je pensioen.
  • Ook blijf je pensioen ontvangen zo lang je leeft.
  • Als je overlijdt vóór je pensioendatum, krijgen je partner en kinderen een nabestaandenpensioen.
  • Ook als je arbeidsongeschikt wordt, kun je je pensioen voortzetten zonder volledige premiebetaling.
  • En net als nu, krijg je straks ook ieder jaar een pensioenoverzicht thuisgestuurd.

Wat verandert er?

Een van de belangrijkste veranderingen is dat je straks een eigen pensioenkapitaal opbouwt in plaats van een 'pensioenaanspraak'. Dit betekent dat je precies kunt zien hoeveel geld je hebt gespaard voor je pensioen. Het pensioenfonds belegt jouw geld en de opbrengst daarvan komt voor het grootste deel ten goede aan jou.

Een andere verandering is dat je pensioenuitkering óók afhankelijk wordt van de beleggingsresultaten. Om te voorkomen dat je pensioenuitkering te veel schommelt, is er gekozen voor een solidaire pensioenregeling met solidariteitsreserve.

Hoe gaat de overgang?

De FNV, CNV en de werkgevers hebben een transitieplan opgesteld waarin alle details van de overgang naar de nieuwe regeling zijn vastgelegd. Vanaf 17 juni stemmen de vakbondsleden over dit plan. Als het plan wordt goedgekeurd, gaat de nieuwe regeling in op 1 januari 2026 in. En worden je huidige pensioenaanspraken omgezet naar jouw eigen pensioenspaarpot.

Belangrijke data:

• 17 juni: je ontvangt van ons je stemoproep om te stemmen over het transitieplan.
  • 19 juni van 19:30 - 21:00 uur:  online bijeenkomst waar je vragen kunt stellen over de regeling. Meld je aan via mitt@fnv.nl
  • 30 juni: datum om te stemmen over de overgang naar de nieuwe regeling. De FNV adviseert om vóór te stemmen.
  • 1 januari 2026: de overstap naar de nieuwe pensioenregeling gaat in.

Wees goed voorbereid op de nieuwe pensioenregeling!

De veranderingen in de pensioenregeling zijn complex. Het is daarom belangrijk dat je je goed inleest en op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen. De FNV helpt je hier graag bij.