6% loonsverhoging voor werknemers Leerdam Crisal Glass

portret Niels Kater
Door Niels Kater 16 februari 2024

Werknemers van Leerdam Crisal Glass krijgen de komende tijd 6% meer loon. Dat is het resultaat van onderhandelingen tussen vakbond FNV en de werkgever uit Leerdam. De leden van FNV hebben unaniem ingestemd met het behaalde resultaat.

Celil Çoban, bestuurder FNV Procesindustrie is daar erg blij mee.  ‘Dit resultaat hebben onze leden zelf voor elkaar gekregen’, zegt Çoban. ‘De actiebereidheid was enorm. En dat heeft er voor gezorgd dat ze gekregen hebben wat ze wilden.’

Loonontwikkeling

De loonsverhoging gaat in met terugwerkende kracht. Per 1 januari 2024 krijgen de werknemers van de glasproducent er 6% bij. Per 1 januari volgend jaar krijgen de werknemers een automatische prijscompensatie (APC). Dat betekent dat het loon automatisch aangepast wordt aan de inflatie. Mocht de inflatie boven de 5% zijn, dan gaan de werkgevers en vakbonden opnieuw met elkaar om tafel. Als er sprake is van deflatie gaat het loon van de werknemers niet naar beneden.

Vergoedingen

De kilometervergoeding voor de reiskosten wordt verhoogd van 21 cent per kilometer naar 23 cent per kilometer. Ook gaat de thuiswerkvergoeding iets omhoog. Die was 2 euro per dag en die gaat naar 2,35 euro per dag. Dat is fiscaal de maximale nettovergoeding die een werkgever mag geven.

Stakingsdreiging loont

De cao-onderhandeling liep op sommige momenten stroef. Çoban voelt zich enorm gesteund door de actiebereid van de leden. ‘We zeggen vaak dat staken loont. Maar hier blijkt dat ook de dreiging van een staking loont. Uiteindelijk hoefde het niet zover te komen en hebben we goede afspraken gemaakt met de werkgever. Daar mogen we met z’n allen trots op zijn.’