Werknemers Pipelife krijgen er bijna 10% bij

Acties in Enkhuizen de valreep afgeblazen

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 19 oktober 2023

Tóch geen acties bij Pipelife in Enkhuizen. De FNV heeft een geplande werkonderbreking van vanmiddag en verdere stakingen bij de producent van kunststof leidingen afgeblazen. Voor nu in ieder geval. De directie heeft op de valreep een verbeterd bod gedaan voor de salarissen: gemiddeld 9,76% in een jaar erbij, plus eenmalig € 300 netto.

FNV: Bijna 10% erbij voor werknemers Pipelife

Yolanda Reus, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Wij vinden dit een mooi resultaat en leggen het positief voor aan de werknemers. Zij hebben het laatste woord.’

Een schouderklop verdiend

Volgens Reus hebben de werknemers een flinke schouderklop verdiend: ‘Jazeker, want door te dreigen met acties krijgen zij er nu veel meer loon bij dan de directie hen eerste wilde geven. Ze hebben dit dus met elkaar voor elkaar gekregen.’

Salarissen omhoog in twee stappen

De cao gaat in per 1 april 2023 en loopt een jaar. Daarin stijgen de salarissen eerst structureel met 3,25% en € 150 bruto per maand. In januari komt er nog eens 1,5% bij. Met de € 300 netto eind dit jaar daarbij gaat het dus om een loonverhoging van bijna 10%.

270 werknemers

Bij Pipelife in Enkhuizen werken 270 mensen. Zij maken leidingsystemen van kunststof (buizen en hulpstukken).