Loonbod cao Kartonnage en Flexibele Verpakkingen. Wat vind jij?

Geef je mening via onze enquête

Door Redactie 9 augustus 2023

Na de derde onderhandelingsronde voor de nieuwe cao Kartonnage en Flexibele Verpakkingen op 11 juli, hebben wij jullie geïnformeerd over de laatste stand van zaken. Het was duidelijk dat we niet tevreden waren met het laatste loonbod van werkgevers. Maar wat is jouw mening?

papier en karton

Wat is het loonbod van werkgevers?

Voor een cao met een looptijd van 18 maanden (lopend van 1 oktober 2023 tot 1 april 2025) hebben werkgevers het volgende voorgesteld:

• 5% vanaf oktober 2023
  • 2,5% per april 2024 en
  • 2,5% in oktober 2024

De werkgevers willen geen afspraken maken over het hanteren van een jaarurennorm (JUM). Terwijl wij dat wel willen. Wij weten namelijk dat sommige bedrijven dit systeem momenteel gebruiken zonder dat er concrete afspraken op papier zijn vastgelegd.

Wat houdt een JUM eigenlijk in?

Een JUM is een systeem waarbij een werknemer gedurende het hele jaar een vast aantal uren werkt (bijvoorbeeld 1878 uur per jaar voor een werkweek van 36 uur). Eventuele overuren worden aan het einde van het jaar verrekend. Hoe dit precies plaatsvindt, is echter onduidelijk, aangezien de cao niet specificeert dat overuren pas aan het einde van het kalenderjaar worden uitbetaald. Ook is niet duidelijk wat er gebeurt als een werknemer minder uren heeft gewerkt dan het voorbeeld van 1878 uur. Moeten deze uren dan op een later moment worden ingehaald?

Volgens de werkgevers hoeven we niets vast te leggen, omdat er slechts beperkt gewerkt wordt met dit systeem. Wij vinden dat er ten minste in de cao duidelijkheid moet zijn over bedrijven die met een JUM werken. Zij dienen arbeidsvoorwaardelijke aspecten in overleg met de vakbonden af te stemmen. Zonder deze afspraken kunnen we niet voldoende toezien op de naleving van de cao.

Geef je mening via onze enquête

Wij zijn benieuwd of jouw bedrijf momenteel werkt met een Jaarurennorm (JUM). Zo ja, wil je dan de afspraken daarover met ons delen? Ook willen wij weten wat jij vindt van het laatste loonbod van de werkgevers. Daarom hebben wij een korte enquête opgesteld.  We zouden het zeer op prijs stellen als jij deze wilt invullen. Je kunt tot en met 31 augustus meedoen.

Doe mee met de enquête

Nodig je collega uit om lid te worden

Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Een sterke cao bereiken we namelijk alleen als jullie onze informatie met elkaar delen en bespreken. En natuurlijk zijn de collega’s die nog geen lid zijn, van harte welkom om lid te worden. Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond, maak ze lid en verdien een tientje.

Nodig je collega uit

Check jouw gegevens in Mijn FNV

We houden onze leden via e-mail op de hoogte. Heb je nog geen bericht ontvangen? Check dan of jouw gegevens goed staan in Mijn FNV.

Check Mijn FNV

Contact

Heb je vragen en/ of opmerkingen over het cao-traject Kartonnage en Flexibele Verpakkingen? Neem dan contact op met Monique Daamen, bestuurder FNV Procesindustrie.

Samen staan we sterk!