FNV en CNV eisen ook knappe salarisverhoging bij papierfabriek Smurfit Kappa Parenco

Directie krijgt tot maandag 22 mei 18.00 uur de tijd

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 16 mei 2023

Vakbonden FNV en CNV hebben vandaag opnieuw een ultimatum gestuurd naar een grote producent in Nederland: Smurfit Kappa Parenco in Renkum. De directie van de papierfabriek krijgt tot maandag 22 mei 18.00 uur om betere afspraken te maken over de salarissen van de werknemers. Doet zij dit niet dan gaan de medewerkers actievoeren.

FNV: ultimatum naar Smurfin Kappa Parenco

Dino Djulbic, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Het is heel simpel: de lonen moeten hier een stuk omhoog. En dat kan ook best, het bedrijf heeft afgelopen jaar genoeg winst gemaakt.’

Teleurgesteld in directie

Volgens hem zijn de werknemers teleurgesteld over het laatste aanbod van de directie. Die komt neer op een loonsverhoging van 7,5% structureel per 1 april 2023. Verder een eenmalige uitkering van 1,9% van het salaris.

Voorstellen unaniem afgewezen

Djulbic: ‘Onaanvaardbaar want veel te weinig. De medewerkers hebben deze voorstellen unaniem afgewezen en zijn bereid om actie te voeren.’

14,3% en meestijgen salarissen

De FNV eist namens de werknemers een eenjarige cao, per 1 april dit jaar. Daarin moeten de lonen omhoog met 14,3%. Ook wil de vakbond automatische prijscompensatie (APC), waardoor de salarissen voortaan meestijgen met de prijzen in de winkels.

Eerder stoppen met werken

Daarnaast een betere RVU-regeling (Regeling vervroegde uittreding), waardoor oudere werknemers drie jaar eerder kunnen stoppen met werken, en aanvulling van het geboorte- en ouderschapsverlof naar 100% van het loon.

Zo'n 270 werknemers

Bij Smurfit Kappa Parenco werken zo’n 270 mensen. Zij maken grafisch papier en verpakkingspapier.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.