Groot draagvlak voor hernieuwd eindbod cao TEAM Terminal

Eerste collectieve acties in de geschiedenis van TEAM na precies een week beëindigd

Portret Iris van der Veen
Door Iris van der Veen 17 maart 2023

FNV constateert dat met ruim 96% van de stemmen, het draagvlak onder onze leden voor de nieuwe cao bij TEAM Terminal solide is. Dat betekent dat na precies een week stiptheidsacties gevoerd te hebben, onze leden het werk weer volledig hervatten en de collectieve acties definitief beëindigd worden. De nieuwe cao TEAM Terminal is daarmee rond.

Historische stiptheidsacties

Onze leden zijn vanaf 10 maart samen in actie gegaan om een betere cao af te dwingen. Voor velen was dit een eerste keer dat zij, door gebruik te maken van hun rechten om collectieve druk te zetten, tegenover werkgever kwamen te staan. Dit heeft uiteindelijk geleid tot meer ruimte in het mandaat bij TEAM om afspraken met ons te maken, op voor onze leden belangrijke punten.

Verbeteringen

De looptijd en de bijbehorende structurele loonsverhoging zijn helaas onveranderd gebleven. Onze leden slaagden er wel in om een aantal, voor hen belangrijke pluspunten af te dwingen ten opzichte van het eerdere eindbod. Te weten:
•    Eenmalige uitkering van €4500,-- bruto, naar rato voor parttimers;
•    Verhoging van de overwerktoeslag voor de 5-ploegendienst met terugwerkende kracht 1 april 2022 met 1,3;
•    Bruto nominale uitkering van € 730,-- wordt geïndexeerd met de cao-loonsverhogingen;
•    Verhoging van de maximumschaalsalarissen; met ingang van 1 januari 2023 worden de maxima van de schalen C, D, E en F verhoogd met €250,00 bruto per maand; en met ingang van 1 januari 2024 worden de maxima van de schalen C, D, E en F nogmaals verhoogd met €250,00 bruto per maand.

Wat vindt FNV?

FNV ziet dat TEAM jullie op belangrijke punten tegemoet komt. Het verhogen van de schaalmaxima was een belangrijk punt voor onze leden, net als het met terugwerkende kracht verhogen van de overwerktoeslag. Leden geven aan dit te zien als een erkenning voor hun inzet en toewijding. Aan de andere kant betreurt FNV het dat de structurele loonsverhoging in 2023 niet is verhoogd en achterblijft bij de inflatie.

Actiecomité bedankt

Ook is er veel waardering uitgesproken voor de inzet van het actiecomité in de voorbereidingen en uitvoering van de stiptheidsacties en het traject en in het bijzonder voor de actieve rol van de voorzitter.