Teijin Aramid houdt werknemers ziekgemeld

Wat kun je doen?

Door Redactie 12 april 2019

Komt een man bij de dokter… Nee, komt een man bij de FNV Vakbondsconsulent. Een man die eerder ziek was en weer nu weer aan de slag is. Het blijkt echter dat Teijin Aramid hem niet beter meldde. Want: geen 100% loondoorbetaling, maar veel minder. Wat als Teijin je ziekgemeld houdt?

Gedeelde verantwoordelijkheid bij ziekte

Je bent samen met je werkgever verplicht je in te spannen om te re-integreren. De verschillende stappen die jullie samen moeten zetten, worden op papier gezet. Dit kan uiteindelijk leiden tot een extern re-integratie traject als re-integratie op de eigen werkplek niet mogelijk blijkt.

Problemen met re-integratie

Wat de basis tot samenwerken had moeten worden, is uitgelopen op risicomijdend gedrag van je werkgever. Van samen zoeken naar mogelijkheden om jou als werknemer te behouden komt niets terecht. WIA begeleiders van de FNV zien bij het begeleiden van leden dat bedrijven de arbeidsongeschikte werknemers langer ziek houden dan noodzakelijk. Na 4 weken volledig aan het werk te zijn geweest, ontstaat een nieuwe arbeidsongeschiktheidssituatie. Met andere woorden: een werknemer kan ziek zijn, gaat daarna 5 weken vol aan de slag. Als hij dan weer ziek wordt, is er sprake van een nieuw arbeidsongeschiktheidstraject. Het verhaal begint opnieuw.

Gevaar

Veel werkgevers zien hier een gevaar in. Zij zien liever dat een arbeidsongeschiktheid traject lang genoeg duurt. Ze willen zeker weten dat de werknemer genezen is of extern gere-integreerd kan worden. Risico mijdend gedrag dus.

Truc werkgever

Om dit te kunnen doen hebben bedrijven een truc gevonden. Je wordt zonder dat je het in de gaten hebt ziek gehouden voor de wet. Je meldt zich volledig beter, maar het bedrijf of de bedrijfsarts besluit dat je een minimaal deel arbeidsongeschikt blijft. Meestal is er dan sprake van 1% tot 10% arbeidsongeschiktheid. Dat wordt niet of onvoldoende duidelijk gemaakt. Veel werknemers zien dat pas op hun loonstrookje als ze opnieuw ziek worden.

Truc ongedaan maken

Wettelijk valt aan deze acties weinig te doen. Je moet gebruik maken van de mogelijkheden van Poortwachter om het aan te vechten.

Stap 1: Vaak is op je loonstrook wel te zien of je voor 1% of 10% wordt ziek gehouden. Kijk je loonstrook goed na of dit het geval is. Houd je werkgever je ziek gemeld? Dan kun je vragen naar de schriftelijke medische onderbouwing van dit besluit. Dit kan al leiden tot een herziening.

Stap 2: Tegen het besluit kan je actie ondernemen. Je kunt bij het UWV een deskundigen oordeel aanvragen. Als je dan 100% geschikt wordt bevonden, sta je sterk. Een oordeel is niet bindend, maar weegt voor de rechter wel zwaar. Kom je er niet uit, neem dan contact met je vakbondsconsulent.