Shell weigert cao-voorstel bij rechter, acties gaan onverminderd door, overleg hervat

Door Redactie 23 april 2019

Shell heeft bakzeil gehaald in een kort geding tegen FNV. De oliegigant wilde werknemers dwingen over te werken. De rechter moest er niets van hebben en oordeelde dat de acties in Moerdijk en Pernis rechtmatig zijn en niet onverantwoord. Vóór de uitspraak gaf de rechter Shell nog de kans om met een goed cao-bod te komen. Shell weigerde.

Vandaag is de 16e dag van de acties bij Shell. Die bestaan uit een verlaagde productie in Pernis (65%) en vertraging van de onderhoudsstops in Moerdijk.

De onderhandelingen over een nieuwe Shell-cao worden vandaag hervat. Tijdens het overleg gaan de acties door. Shell heeft tot nu toe weinig haast om tot een goed onderhandelingsresultaat te komen.

In de stukken bij het kort geding raamt Shell de schade van de eerste 9 actiedagen op 14,5 miljoen euro. Dat betekent dat die nu bijna 26 miljoen euro zou zijn. Egbert Schellenberg, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Hoog tijd voor Shell om met een acceptabel cao-bod te komen.’

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.