Koolmees gooit olie op het vakbondsvuur

Portret Joosje de Lang
Door Joosje de Lang 4 februari 2019

De kadergroep NEG was met 2 kaderleden aanwezig bij de voorbereidingen voor de grote actiedag op 18 maart. Hét gespreksonderwerp was de brief die de regering vrijdag 1 februari naar de 2e kamer heeft verstuurd. Deze brief is olie op het vuur van de pensioenonderhandelingen. Wij roepen al onze collega’s op om samen met ons op 18 maart in actie te komen.

Landelijke acties

De datum 2 februari staat al langer vast voor het voorbereiden op landelijk acties. Op het podium trapt Han Busker af. Het vakbondsvuur brandt volop. Het publiek staat in lichterlaaie. 18 maart gaat het gebeuren. Tuur Elzinga de vice-voorzitter neemt de microfoon over. Tuur is namens de vakbond onderhandelaar bij de pensioenonderhandelingen. In de media overheerst het beeld dat de vakbonden zijn weggelopen bij de onderhandelingen. Dit is niet waar. Het is Rutte zelf die is weggelopen. De spandoeken met de tekst ‘oprutte’ die we vaak zien bij acties doen hun werk.

De Brief

De brief van Koolmees aan de tweede kamer maakt volkomen duidelijk hoe dit kabinet over ons denkt. Het is een slag in het gezicht van werkenden en gepensioneerden. We hebben te maken met lieden die in een ivoren toren zitten en totaal geen gevoel hebben bij de mensen in ons land.

Het podium

Op het podium verschijnen afgevaardigden van vele sectoren. De politiebonden zijn er ook. Ze vuren een krachtige boodschap af. De politie gaat 11 februari het ministerie van SZW bezetten. Ze maken ook duidelijk dat het 18 maart erop of eronder is. Wie niet horen wil moet voelen. Andere sector-leden komen op het podium. NS kaderleden kondigen aan op maandag 18 maart de treinen 66 seconden stil te laten staan. 18 maart gaan we duidelijk maken waar je op kan stemmen om de huidige coalitie te smoren. Dat de liberale coalitiepartner het egoïsme hoog in het vaandel heeft staan weten we. Wat we niet begrijpen is dat de partijen met de letter C hieraan mee doen. Dit kan niet de overtuiging zijn bij dergelijke partijen. Naast advies om vooral niet op de coaliepartijen te stemmen wordt ook aangegeven welke partijen wel achter de ideeën van de vakbonden staan. Als je nog niet weet op wie te stemmen kun je dat je kaderleden vragen. Belangrijk is om vooral je stem uit te brengen op 20 maart bij de Statenverkiezingen.

18 maart, hoe we verder gaan

De kadergroep gaat de komende weken actief met de pensioenacties het bedrijf in. Het is voor ondergetekenden duidelijk dat we massaal actie moeten voeren voor een fatsoenlijk pensioen. Nu wegblijven betekent voor velen een luguber vooruitzicht. Werken tot de dood er op volgt.

Wim Moedt en Jeroen van Linge