Succes: eerder stoppen met zwaar werk blijft mogelijk in de Metaal

Aan de slag met onze cao’s Metaal

Door Redactie 25 oktober 2024

Veel werknemers in de Metaal maken zich zorgen over de stijgende AOW-leeftijd. Vooral mensen met zwaar werk vragen zich af of ze gezond hun pensioen kunnen halen. Een regeling om eerder te stoppen is dan ook keihard nodig. De FNV heeft samen met de leden hierin een grote overwinning behaald.

eerder stoppen met zwaar werk

Hoe zat het ook alweer?

De RVU (Regeling voor Vervroegd Uittreden) is bedoeld om eerder te stoppen met zwaar werk. Normaal wordt er een boete van 52% belasting opgelegd als je eerder stopt. In het pensioenakkoord van 2019 is die boete tijdelijk geschrapt. Deze regeling zou eindigen in 2025.

Dankzij de afspraken uit het pensioenakkoord konden we opnieuw onderhandelen over eerder stoppen met werken. Door vakbondsmacht in de Metaal is dat ook bereikt in bijvoorbeeld onze grote sector-cao’s in de Motorvoertuigen, Metalektro en Metaal en Techniek.

Wat hebben we bereikt?

Na meer dan een jaar van onderhandelen met ministers en werkgeversorganisaties, en na acties in de Metaal en andere sectoren, is er nu een permanente regeling. De tijdelijke boete op eerder stoppen met zwaar werk is verdwenen. Vanaf 2026 wordt het bedrag waarvoor geen boete geldt bovendien verhoogd met € 3.600 per jaar, tot bijna € 30.000. Deze afspraken kunnen in de cao’s worden vastgelegd.

Wat staat ons te doen in de cao’s?

Nu het mogelijk is om permanente regelingen te maken over eerder uittreden met zwaar werk, is het aan de sectoren om het ook echt te regelen. De meeste cao’s in de Metaal hebben al een RVU-regeling. Maar deze kunnen dus nu ook doorlopen na 2025. En de uitkeringen kunnen worden verhoogd.

Daarnaast moeten er betere afspraken komen over wat precies zwaar werk is. Dit moet worden gebaseerd op factoren zoals ploegendiensten en andere zware arbeidsomstandigheden.

Sterke vakbond nodig

Met het bereikte resultaat staat de deur open voor een permanente regeling voor eerder stoppen met zwaar werk in alle metaalsectoren. Dat gaat allemaal niet vanzelf. We bereiken alleen wat als we daar met de werkgevers in de cao afspraken over maken. Iedereen weet dat dit alleen lukt met een sterke FNV.

Maak je collega lid