Banenverlies Philips Drachten klap voor de regio

'Er wordt alleen gestuurd op kostenreductie'

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 12 juni 2024

Het voorgenomen besluit van Philips om vanwege kostenbesparing 400 banen te schrappen in Drachten, is volgens de FNV niet alleen een enorme klap voor de regio. De vakbond is bang dat de maatregelen om kosten te besparen veel meer mensen gaat raken. Verder ziet de bond dat er weer banen naar het buitenland gaan.

400 banen weg

Philips maakte woensdagmiddag bekend dat bij de vestiging in Drachten mogelijk 400 banen verloren gaan. Wilma Nieveen, FNV bestuurder bij Philips Drachten, reageert:

‘Dit is een harde klap voor alle werknemers van Philips Drachten. En een klap voor de hele regio. Philips kiest ervoor om werkgelegenheid en banen te exporteren naar China en IndonesiĆ« en laat 400 huishoudens in de regio in de kou staan. Gaat deze maatregel de vestiging dan weer winstgevend maken? Ik vraag het me af, want er wordt alleen gestuurd op kostenreductie. Over investeren heb ik niets gehoord. Vorig jaar voerde Philips al een forse reorganisatie door. Hoe wordt zo’n kostenreductie-machine ooit winstgevend?’

9000 mensen de klos

Philips was de afgelopen periode al met de vakbonden in gesprek over een nieuwe CAO. De huidige loopt op 1 juli af. Philips heeft deze gesprekken opgeschort. Op 3 en 5 juli worden de gesprekken hervat. Patrick Meerts, FNV bestuurder bij Philips Nederland, voegt toe: ‘Het zal ons niet verbazen als Philips een mager loonbod zal doen. Ik voorzie een reorganisatie langs twee lijnen. De 400 mensen die moeten vertrekken in Drachten aan de ene kant, en aan de andere kant de 9000 werknemers van Philips Nederland die via de CAO-tafel de klos zijn. Medewerkers van Philips hebben recht op een eerlijke loonsverhoging. En op het huidige sociaal plan hebben we ook het een en ander aan te merken. Ook daar gaan wij voor vechten.’

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.