Onderhandelingsresultaat nieuwe cao Metalektro

Loonsverhoging van 9% en voortzetting RVU-regeling

Portret Hans Walthie
Door Hans Walthie 14 mei 2024

FNV Metaal heeft, evenals de andere betrokken bonden, een onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao Metalektro afgesloten met werkgeversvereniging FME. Met een totale loonsverhoging van 9% en een voortzetting van de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU). Daarnaast wordt de eenmalige uitkering, verwerkt in de pensioenpremie werknemers, tijdelijk verlengd tot einde jaar.

Pittige onderhandelingen

FNV Metaal cao-onderhandelaar Albert Kuiper: ‘Na een aantal pittige onderhandelingen zijn we er uiteindelijk in geslaagd een voor de sector passende loonsverhoging voor onze leden af te spreken, evenals goede afspraken over zwaar-werk, hoewel dat op landelijk overleg-niveau nog verder moet worden beklonken. De grootmetaalsector neemt zijn verantwoordelijkheid in tegenstelling tot de kleinmetaal waar het personeel nu via stakingen in actie is voor een fatsoenlijke loonstijging.’

Gezamenlijke Strategische agenda

Kuiper: ‘Bovendien hebben we nu eindelijk een positie ingenomen met betrekking tot vergroening, zowel binnen als buiten het bedrijf. Het vergroenen vanaf de werkvloer is van cruciaal belang in deze sector. Tevens hebben we afspraken gemaakt over de verdere invulling van onze gezamenlijke ‘Strategische agenda, de sleutel naar sociaal-economisch succes’. Dit omvat onder andere bedrijfsbezoeken en lokaal overleg gericht op het verbeteren van arbeidsverhoudingen op lokaal niveau. Deze initiatieven zullen niet alleen de samenwerking tussen werknemers en werkgevers versterken, maar ook bijdragen aan een gezondere werkomgeving en een meer inclusieve bedrijfscultuur. Het laatste woord is nu aan onze leden, aan wie wij dit alles positief voorleggen.’

Belangrijkste cao-afspraken

Looptijd

De nieuwe cao’s krijgen de volgende looptijd:

De Basis-cao en de HP-cao een looptijd van 19 maanden, van 1 juni 2024 tot en met 31 december 2025.

De cao A+O krijgt een looptijd van 12maanden, van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025.

De cao RVU had al een looptijd tot en met 31 december 2025; deze looptijd wordt niet gewijzigd.

Beloning

Loonsverhogingen

De feitelijke lonen zullen verhoogd worden met:

2,75% per 1 juni 2024

3,25% per 1 januari 2025

3% per 1 juni 2025.

Afbouw eenmalige uitkering

De in het vorige cao-akkoord afgesproken tijdelijke hogere bijdrage van de werkgever in de pensioenpremie van de werknemer wordt op de volgende manier afgebouwd:

In de maanden juni, juli en augustus 2024 ontvangt de werknemer een bijdrage van € 60 (bij voltijds dienstverband) per genoemde maand.

In de maanden september, oktober, november en december 2024 ontvangt de werknemer een bijdrage van € 50 (bij voltijdsdienstverband) per genoemde maand.

Vanaf 1 januari 2025 vervalt deze bijdrage.

Arbeidsmarkt en ontwikkeling

Leven lang ontwikkelen: ontwerpen van een langere termijn aanpak

Een van de pijlers van de Strategische agenda is gericht op ontwikkeling van de medewerkers. Sociale partners streven naar mensen die zich voldoende en continu kunnen ontwikkelen, naar een goede leercultuur.

RVU: voortzetten onder voorwaarde

Als de huidige fiscale vrijstellingsregeling blijft bestaan, dan zullen cao-partijen de RVU-regeling voor de Metalektro voortzetten voor een maximale periode van vijf jaar, 2026 tot en met 2031. Gelet op de landelijke ontwikkelingen rond RVU kunnen partijen met elkaar in overleg treden.

Cao Metalektro Hoger Personeel

In de vorige cao hebben cao-partijen een begin gemaakt met het onderzoek naar de manieren waarop de Basis- en HP-cao samengevoegd kunnen worden. Tijdens de looptijd van de komende cao zal dit onderzoek een vervolg krijgen.

Metalektro (grootmetaal) sector

Onder de Metalektro cao (grootmetaal) vallen zo’n 170.000 mensen bij ongeveer 1.100 bedrijven. Het is een belangrijke sector waar essentieel werk wordt verricht. De bedrijven en werkzaamheden zijn heel divers. Maar alle bedrijven in de Metalektro zijn of actief in de metaalindustrie of in de elektrotechnische industrie. Ook bedrijven als ASML, DAF, Scania en VDL vallen onder deze cao. De huidige cao loopt 31 mei af.