We hebben een principeakkoord cao Motorvoertuigen

Binnenkort kan jij jouw stem uitbrengen

Door Redactie 18 maart 2022

Wij hebben er samen hard voor gewerkt en het is gelukt! Na vele weken praten en scherpe onderhandelingen is er een principeakkoord over een nieuwe cao in de Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven. Het woord is nu aan de leden. Pas na jullie goedkeuring zijn de afspraken in het principeakkoord definitief. Binnenkort ontvang je de uitnodiging om je stem uit te brengen.

Principeakkoord cao Motorvoertuigen 2022-2023

Hoofdpunten uit het principeakkoord

Van 1 april 2022 tot en met 31 oktober 2023 (19 maanden).

• De lonen worden verhoogd met 2,3% per juni 2022.
  • De lonen worden verhoogd met € 100 bruto per maand per 1 januari 2023 (4% op gemiddeld salaris).
  • Een werknemer die vanaf 19-jarige leeftijd zijn/haar BBL-leertraject succesvol heeft afgerond en geen schooldag meer heeft, wordt ingeschaald in schaal (21)0. Je krijgt dus dan vanaf 19 jaar een vakvolwassen loon.

Kijk hoeveel jouw loon stijgt dit jaar

5 mei wordt een doorbetaalde feestdag, dus een extra vrije dag bovenop de vakantiedagen.

Naast de bestaande dagvensterregelingen wordt toegevoegd dat het dagvenster verruimd kan worden als hierover overeenstemming is bereikt tussen werkgevers en de vakbonden. Onder strikte voorwaarden is het ook mogelijk dat hierover met de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging afspraken kunnen worden gemaakt.

De werknemer van 55 jaar en ouder kan worden verplicht langer te werken dan zijn dienstrooster bepaalt gedurende maximaal de eerste 5 uren in een periode van vier weken, als dat volgens de Arbeidstijdenwet is geoorloofd. Van de werkgever wordt daarbij verlangd dat hij rekening houdt met de persoonlijke omstandigheden van de werknemer. Dit gaat pas in op 1 januari 2023 en geldt niet voor werknemers die op dat moment al 55 jaar of ouder zijn.

De mogelijkheid tot toetreding tot de zware beroepenregeling (RVU, Regeling Vervroegd Uittreden) wordt verlengd tot en met 31 december 2025 en kan uitkeringen doen tot en met 2028.

Dit zijn de hoofdpunten uit het principeakkoord. Er zijn meer afspraken gemaakt. Hierover informeren we je zo gauw mogelijk via de cao-krant en fnv.nl/cao-mvt.

Het woord is nu aan de leden

Jullie mogen de komende tijd stemmen over dit principeakkoord. Je ontvangt in de tweede week van april een cao-krant met een uitnodiging om je stem uit te brengen. Stemmen kan tot eind april.

Pamflet

Download het pamflet met daarin onder andere de uitleg hoeveel jouw loon stijgt en deel het onder je collega's.

Word lid en maak ook je collega lid

Ben je nog geen lid? Word dat dan snel en maak dan ook je collega lid, want een goede cao krijg je niet cadeau!

Word lid