FNV Media & Cultuur steunt oproep tegen hogere btw cultuursector

'Sector wordt uitgekleed, inkomsten duizenden verder onder druk'

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 3 juni 2024

FNV Media & Cultuur steunt de oproep tegen een hogere btw in de cultuursector die vandaag in bijna alle kranten is gepubliceerd. De vakbond schaart zich achter de boodschap #geenhogerebtw van een bondgenootschap van organisaties in cultuur, media, horeca en sport, waaronder journalistenbond NVJ, de Creative Federatie, de Popcoalitie en CPNB (Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek).

FNV steunt oproep tegen hogere btw

Zij roepen heel Nederland op om zich uit te spreken tegen de voorgenomen extra belasting van de formerende politieke partijen PVV, VVD, NSC en BBB. Die willen de btw op onder andere concerten, boeken, musea, maar ook het bezoeken van voetbalwedstrijden en hotelovernachtingen verhogen naar 21%.

Hele culturele sector lijdt hieronder

Paulina Matuszczyk, bestuurder FNV Media en Cultuur: ‘Echt te gek voor woorden, de hele culturele sector zal hieronder lijden; van festival tot musical, van bieb tot boekenwinkel en van museum tot theater. De cultuursector wordt op deze manier uitgekleed, de inkomsten van makers, artiesten en werkenden in de media komen verder onder druk.'

Bestaanszekerheid 400.000 mensen op de tocht

'De bestaanszekerheid van 400.000 mensen die in de sector werken staat op de tocht; terwijl bestaanszekerheid juist één van de speerpunten zou zijn van het nieuwe kabinet. En dan heb ik het nog niet eens over duizenden mensen met een smalle portemonnee die straks geen geld meer hebben om een optreden of museum te bezoeken.’

Advertentie op je raam of selfie delen

Wie tegen de btw-verhoging is, kan de opvallende oranje advertentie van het bondgenootschap uitknippen en op het raam van huis, kantoor, atelier, sportschool, hotel, muziekschool of waar dan ook plakken. Ook kun je een selfie delen op je socials met een foto van jezelf en de advertentie: hashtag #geenhogerebtw.

Protest in het belang van iedereen

Matuszczyk: ‘Wij hopen dat zoveel mogelijk mensen dit doen en laten zien dat ze tegen de verhoging van het btw-tarief zijn. Want het is in het belang van iedereen: de werkenden in de cultuursector en de vele duizenden mensen die er gebruik van maken.'

Ga naar de website Geenhogerebtw.nl