Vandaag is een belangrijke eerste stap gezet in de aanpak van grensoverschrijdend gedrag in de mediasector. Verschillende vertegenwoordigers van mediabedrijven en deskundigen bespraken de problemen in de sector tijdens een rondetafelgesprek met staatssecretaris Gunay Uslu van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Namens de werknemers was FNV Media & Cultuur-bestuurder Andrée Ruiters aanwezig: ‘De aanpak van grensoverschrijdend gedrag in de mediasector vergt een lange adem, maar iedereen lijkt bereid zijn verantwoordelijkheid te nemen.’
De misstanden bij het tv-programma The Voice of Holland die in januari aan het licht kwamen, vormden de directe aanleiding voor de staatssecretaris om de sector voor een gesprek uit te nodigen. Inzet is een gezamenlijke, preventieve aanpak die grensoverschrijdend gedrag binnen de media voorkomt.
Ruiters: ‘We hebben een heel open gesprek kunnen voeren waarbij we namens de werknemers een duidelijk signaal heb kunnen afgeven: we willen dat de sector verantwoordelijkheid neemt om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen. Er mag niet langer worden weggekeken. Die boodschap bleek zeer breed gedragen, want de bereidheid om echte stappen te zetten om onze mooie sector veiliger te maken, was heel groot.’
Ruiters wil verder dat ongewenst gedrag binnen de media bespreekbaar wordt gemaakt, bijvoorbeeld door een sectorcode op te stellen. Ruiters: ‘Maar ook in contracten, arbeidsovereenkomsten, opdrachten en dergelijke kun je als werkgever al duidelijk maken wat er op dit gebied wel en niet toelaatbaar is. Het is zo belangrijk dat het gesprek hierover wordt gevoerd.’
Het rondetafelgesprek met staatssecretaris Uslu krijgt een vervolg. De partijen uit de sector worden opnieuw uitgenodigd om verder te praten, waarna er wordt toegewerkt naar een breedgedragen convenant waarin onder meer een gedragscode voor de media wordt opgenomen. Ruiters: ‘Er is heel veel bereidheid om van elkaar te leren. Ik heb er dan ook veel vertrouwen in dat de stap die vandaag is gezet uiteindelijk zal zorgen voor de broodnodige cultuurverandering in de mediasector.’