Belangrijke stap tegen grensoverschrijdend gedrag in de media

Sector aan tafel bij staatssecretaris

Sander Wageman
Door Sander Wageman 16 maart 2022

Vandaag is een belangrijke eerste stap gezet in de aanpak van grensoverschrijdend gedrag in de mediasector. Verschillende vertegenwoordigers van mediabedrijven en deskundigen bespraken de problemen in de sector tijdens een rondetafelgesprek met staatssecretaris Gunay Uslu van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Namens de werknemers was FNV Media & Cultuur-bestuurder AndrĂ©e Ruiters aanwezig: ‘De aanpak van grensoverschrijdend gedrag in de mediasector vergt een lange adem, maar iedereen lijkt bereid zijn verantwoordelijkheid te nemen.’

Aanleiding

De misstanden bij het tv-programma The Voice of Holland die in januari aan het licht kwamen, vormden de directe aanleiding voor de staatssecretaris om de sector voor een gesprek uit te nodigen. Inzet is een gezamenlijke, preventieve aanpak die grensoverschrijdend gedrag binnen de media voorkomt.

Open gesprek

Ruiters: ‘We hebben een heel open gesprek kunnen voeren waarbij we namens de werknemers een duidelijk signaal heb kunnen afgeven: we willen dat de sector verantwoordelijkheid neemt om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen. Er mag niet langer worden weggekeken. Die boodschap bleek zeer breed gedragen, want de bereidheid om echte stappen te zetten om onze mooie sector veiliger te maken, was heel groot.’

Bespreekbaar maken

Ruiters wil verder dat ongewenst gedrag binnen de media bespreekbaar wordt gemaakt, bijvoorbeeld door een sectorcode op te stellen. Ruiters: ‘Maar ook in contracten, arbeidsovereenkomsten, opdrachten en dergelijke kun je als werkgever al duidelijk maken wat er op dit gebied wel en niet toelaatbaar is. Het is zo belangrijk dat het gesprek hierover wordt gevoerd.’