85% van medewerkers publieke omroep is tijdelijke contracten in sector beu

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 14 mei 2020

Bij de publieke omroep, een vitale sector, overweegt vier op de tien mediamakers de omroep te verlaten omdat ze geen vast contract kunnen krijgen. Dit blijkt uit een peiling van FNV Media & Cultuur. 85% van de ondervraagde mediamakers vindt dat de werkgever te veel met tijdelijke contracten werkt. ‘Dit gaat ten koste van de mensen én van de kwaliteit van de programma’s’.

De peiling is door bijna 500 mediamakers bij de publieke omroep ingevuld, waarvan de helft op een vast contract werkt en de helft op een tijdelijk contract. Ze werken vooral achter de schermen, bijvoorbeeld als producer, redacteur, programmamaker en productieassistent. Hoewel de peiling net voor corona werd afgerond, zeggen mediamakers dat ze in deze tijd nog meer het belang van een vast contract inzien. FNV Media & Cultuur zet tijdens de cao-onderhandelingen in op: meer vaste contracten, meer zeggenschap voor de mediamakers en een reële loonsverhoging.

‘Vanmiddag hebben we tijdens de cao-onderhandeling aan de werkgevers van de publieke omroep de uitslag van onze peiling overhandigd. Ook toonden we een filmpje waarop mediamakers tonen wat het met hen doet om, soms jarenlang, van tijdelijk contract naar tijdelijk contract te hoppen, zegt cao-onderhandelaar Martin Kothman van de FNV. ‘Ze voelen zich minder gewaardeerd, leven in constante onzekerheid, kunnen moeilijker carrière maken en komen bijvoorbeeld niet in aanmerking voor een hypotheek.’

Kapitaalvernietiging

‘Het komt ook de kwaliteit van programma’s niet ten goede’, vervolgt Kothman. Telkens gaan kennis, ervaring en netwerken verloren. Dat is je reinste kapitaalvernietiging. Uiteindelijk ga je zo slecht met publiek geld om.’

Judith van den Berg begon rond de eeuwwisseling als productieassistent bij de publieke omroep en hopte van contract naar contract. In 2015 kreeg ze te horen dat nog een keer een tijdelijk contract niet meer kon. ‘Na mij jarenlang voor 200% te hebben ingezet, kreeg ik in plaats van een vast contract een payroll constructie aangeboden. Voor mij het sein de omroep te verlaten. Treurig, ook voor de omroep. Er gaat een bak aan ervaring verloren. En dat geldt ook voor al die jongeren die op ad-hoc basis worden aangenomen en weer worden weggestuurd: alle kennis wordt overboord gezet.’

‘Jong en flex zijn bij de omroep de toverwoorden’, zegt een producer in vaste dienst bij NTR. Mijn team bestaat vrijwel uitsluitend uit mensen met een tijdelijk contract. Ik leid jongeren op, die vervolgens vertrekken en meestal niet meer terugkomen.

Kothman: ‘Sommige mediamakers werken al jarenlang op tijdelijke contracten, terwijl het gaat om structureel werk. We hebben het over professionele mensen die voor verschillende programma’s en verschillende omroepen inzetbaar zijn. Kortom, die kun je prima een vast contract geven.’

Bij de landelijke en regionale publieke omroepen werken in totaal zo’n 3700 mensen die onder de cao vallen.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.