Een cao werkt beter bij NEP

Door Redactie 12 maart 2020

Op dit moment valt een deel van de NEP-werknemers onder de cao en een deel onder een handboek. Wat is nu eigenlijk het verschil tussen een cao en een handboek?

Bij een cao hebben vakbondsleden invloed

Bij een cao maakt een onafhankelijke onderhandelaar (de vakbondsbestuurder) afspraken met de directie over de arbeidsvoorwaarden. Ook hebben vakbondsleden invloed door te stemmen over de gemaakte afspraken in een cao.

Geen invloed bij een handboek

In een handboek staan de arbeidsvoorwaarden die gelden voor de werknemers. De werkgever kan deze arbeidsvoorwaarden eenzijdig wijzigen. Dit gebeurt soms na advies van de ondernemingsraad en de werkgever hoeft jou of je collega’s deze aanpassing niet voor te leggen.

Een cao biedt dus duidelijke voordelen voor jou als werknemer.

De 7 zekerheden van de NEP-cao

1.           Meer zekerheid over je arbeidsvoorwaarden. Nu én in de toekomst.
2.           Geldt collectief voor alle werknemers die onder de cao vallen.
3.           Bescherming van je rechten. NEP kan niet zomaar wijzigingen doorvoeren.
4.           Je weet waar je aan toe bent. Heldere afspraken zwart op wit.
5.           Jaarlijkse loonsverhoging voor iedereen die onder de cao valt.
6.           Onderhandelingen namens jou door deskundige en ervaren onderhandelaars.
7.           Bij het bereiken van een akkoord hebben de FNV-leden het laatste woord.