Er zijn inmiddels afspraken voor de derde NOW periode. Dat zijn afspraken die geldig zijn tot 31 januari 2021. Als FNV Luchtvaart de afspraken niet opzegt, worden ze verlengd tot einde NOW 3 (30 juni 2021). In deze nieuwe afspraken zijn de mogelijkheden voor dienstaanpassingen beperkt ten opzichte van de afspraken in NOW 1 en NOW 2.
Voor KV dagen verandert niets ten opzichte van vorige afspraken.
KLM mag die intrekken maar:
Lees hier de volledige afspraken
FNV Luchtvaart heeft met KLM afgesproken dat er ‘landingsplekken’ komen om boventalligheid op te vangen. Daarom is de VVR ook van toepassing op de functie service agent: daar is geen boventalligheid, maar als service agents gebruik maken van de VVR, kunnen boventalligen kiezen voor overgang naar service agent.
Er zijn helaas weinig aanmeldingen geweest voor deeltijd. Met deeltijd wordt de boventalligheid in bepaalde functies opgelost. Indien 5 mensen 20% minder gaan werken, is dat 1 boventallige minder. Daarvoor is in het sociaal plan een toeslag afgesproken voor deeltijdwerken (je krijgt dan een toeslag waardoor je niet 20% minder salaris hebt).
Voor de functie shiftleader stelt KLM dat de deeltijd niet lager mag zijn dan 80%. FNV heeft voorgesteld om hiervoor tijdelijk een dispensatie te geven zodat deeltijd in deze functie breder toegepast zou kunnen worden. KLM houdt echter vast aan de 80% eis: juist in deze tijd vindt KLM ruime aanwezigheid van de shiftleaders noodzakelijk.
Als jullie knelpunten ervaren of oplossingen weten, laat het ons weten. Wij hebben wekelijks overleg met KLM. In januari 2021 gaat KLM afspiegelen, dat wil zeggen aanwijzen wie de boventalligen zijn.
In de zomer sprak FNV Luchtvaart met KLM over de inzet van gate agents en service agents bij de afhandeling van Transavia. Zij draaien nachtdiensten met hele vervelende opkomsttijden. Ook medewerkers die niet eens nachtdiensten hadden in hun rooster (Delta afhandeling).
Ondanks de afspraak dat roosteraanpassingen plaatsvinden zonder wijziging van de onregelmatigheidstoeslag, heeft FNV Luchtvaart toch om een vergoeding gevraagd voor extra veel onregelmatigheid. KLM heeft ons nu gepresenteerd de uitslag van het onderzoek “hoeveel onregelmatigheid heeft de werknemer daadwerkelijk gelopen ten opzichte van de onregelmatigheid in het basisrooster?”.
In de NOW 2 periode hebben slechts 16 medewerkers heel beperkt meer onregelmatigheid gedraaid dan in de onregelmatigheidstoeslag is opgenomen. KLM trekt daarom de conclusie dat er geen reden is voor een vergoeding. Op grond van de cijfers en omdat de groep die deze diensten draait veel groter is waardoor bovenmatig veel inzet niet meer voorkomt, sluit FNV Luchtvaart deze discussie.