Ongelijke behandeling KLM-medewerkers onacceptabel

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 16 oktober 2020

FNV Luchtvaart vindt onderling verschil in de bijdrage van KLM-medewerkers in de corona-akkoorden onacceptabel. Om coronasteun van de overheid te krijgen, stelde het kabinet voorwaarden aan KLM, waaronder een bijdrage naar draagkracht van KLM-medewerkers.

FNV-bestuurder Jan van den Brink, namens het grondpersoneel: ‘We hebben met KLM afgesproken dat de akkoorden voor alle medewerkers gelijk moeten zijn, dat wil de overheid ook. Als dat niet zo is, komt er van ons geen handtekening.’

Gelijkwaardig

Er zijn tussen KLM en de bonden drie akkoorden gemaakt, voor grond- en cabinepersoneel en voor piloten. Kabinet en Tweede Kamer willen dat laagbetaald personeel ontzien wordt. Personeel dat tot modaal verdient, hoeft niets bij te dragen en tot anderhalf keer modaal zo weinig mogelijk. Bovendien moeten alle akkoorden gelijkwaardig zijn. Van den Brink: ‘En daar gaat het dus fout. Die akkoorden hebben én niet dezelfde looptijd én de hoogstbetaalden krijgen cadeautjes die de rest van de medewerkers niet krijgen.’

Looptijd

De looptijd van de afspraken voor de piloten is tot 1 maart 2022. Voor cabine- en grondpersoneel lopen de afspraken tot en met 31 december 2022. Voor FNV Luchtvaart is dat niet acceptabel. De vakbond vindt dat als alle werknemers moeten bijdragen, dat dan ook moet voor een zelfde periode. De voorwaarden van de overheid gelden zolang de coronasteun loopt en dat is vrijwel zeker tot na 2022.

Nieuwe onderhandelingen

Er zullen daarom in 2022 nieuwe onderhandelingen moeten komen over de bijdrage van het KLM-personeel. ‘Daar willen we gelijktijdig aan beginnen, zoals we nu ook hebben gedaan’, zegt Van den Brink. ‘Dat is het meest transparant. In het bedrijf wordt toch al vaak met argusogen naar elkaar gekeken. Dus is het van groot belang dat we ook dan weer gelijk optrekken.’

Extraatjes

Een ander punt van discussie is dat piloten in ruil voor hun bijdrage extraatjes krijgen voor het maken van privéreizen. Van den Brink: ‘De verontwaardiging onder het grondpersoneel over deze ongelijke behandeling is groot. Nu krijgen alleen de hoogstbetaalden een presentje als dank voor hun bijdrage. Als KLM een blijk van waardering wil geven, moet ze alle werknemers gelijk behandelen.’

Open brief

FNV Luchtvaart heeft namens het grondpersoneel in een open brief aan KLM-directeur Elbers een dringend beroep gedaan om alsnog aan alle werknemers een gelijke blijk van waardering te geven.