Dinsdag 22 september hebben we de hele dag met KLM onderhandeld over 2 onderwerpen: het sociaal plan en de bijdrage van de werknemers. Op beide onderwerpen willen we heel graag een akkoord. Het bedrijf is in moeilijkheden, dan is het nodig dat snel duidelijke afspraken komen. Echter, op beide onderwerpen staan we nog ver van elkaar.
KLM wil dat iedereen de loonsverhogingen uit het cao-akkoord (2 x 2,5%) inlevert. Dat betekent echter dat iedereen tot aan 1,5 keer het modale inkomen hetzelfde inlevert. Dat is in strijd met wat de overheid en Tweede Kamer vragen: beneden modaal geen bijdrage, tot 1,5 keer modaal ontzien. Als het haar goed uitkomt, verbuigt KLM de voorwaarden van de overheid. En als het niet goed uitkomt, stelt ze dat er geen ruimte is.
De inkomens tot 1,5 keer modaal moeten ontzien worden. Voor het berekenen van modaal inkomen rekenen wij de onregelmatigheidstoeslag niet mee, KLM doet dat wel. FNV Luchtvaart vindt dat de te verwachten verlaging van de onregelmatigheidstoeslag (andere roosters), ook mee moet tellen als bijdrage van de werknemers.
Ook bij het sociaal plan zijn er grote verschillen. FNV Luchtvaart vindt dat de boventalligheid zonder gedwongen ontslagen opgelost moeten worden. Alleen als de situatie nog slechter wordt dan nu, willen we denken aan ontslag. Bij de reorganisatieplannen, zoals die er nu liggen, moet dat oplosbaar zijn.
KLM wil maar een korte bemiddelingsperiode van 6 maanden en een lage ontslagvergoeding van maximaal 16 maanden. En ja, ze hebben positief gereageerd op de lijst die wij hebben aangeleverd van mogelijke plaatsing van boventalligen op vacatures. Maar we verwachten dat KLM nog wel met voorwaarden zal komen, zoals bijvoorbeeld een lager salaris bij een lagere functie.
De tijd begint enorm te dringen. De overheid wil op 1 oktober 2020 weten of KLM aan de voorwaarden voor de lening en de garanties voldoet. Het is al bijna 1 oktober en we hebben nog 2 overlegdata staan. De kans is dus groot dat er op 1 oktober geen afspraken zijn.
We bereiden ons nu al voor op wat we in geval van geen akkoord gaan doen. We kunnen bijvoorbeeld naar de minister om aan te tonen dat KLM voorstellen doet die in strijd zijn met de voorwaarden. En we kunnen bij de rechter altijd naleving van de oude cao eisen.