KLM wil medewerkers die minder dan modaal verdienen laten meebetalen aan de besparingen die nodig zijn om coronasteun van het Rijk te krijgen. Daarmee gaat het verder dan de voorwaarden die het Rijk heeft gesteld. Daarin staat dat mensen die onder modaal verdienen ontzien moeten worden. Jan van den Brink, bestuurder FNV Grondpersoneel: ‘Wij vragen ons af of KLM hiermee zijn lening niet in gevaar brengt.’
In juni zegde het kabinet KLM een steunpakket toe van 3,4 miljard euro om door de coronacrisis te komen. Naast de voorwaarden die het kabinet daaraan stelde, wil de Tweede Kamer dat ook medewerkers die tussen één en anderhalf keer modaal verdienen zoveel mogelijk worden ontzien. ‘KLM stelt nu voor om de afgesproken loonsverhogingen van 2,5% dit jaar en 2,5% volgend jaar mee te nemen in de plannen. Dat betekent dat iedereen 5% bijdraagt, ook zij die nu al ver beneden modaal verdienen’, aldus Van den Brink.
KLM-medewerkers maken zich grote zorgen om de plannen van de luchtvaartmaatschappij. KLM-platformmedewerker Willem de Jager: ‘Het kan toch niet waar zijn dat KLM van mijn collega, die € 11,53 bruto per uur verdient, doodleuk verwacht dat hij maar liefst 5% gaat inleveren? Daar kun je echt niet de kachel van laten roken en je huur van betalen.’ Van den Brink: ‘KLM lijkt deze crisis te misbruiken om nog eens flink te gaan besparen op de arbeidskosten van grondpersoneel. Ze zullen met andere voorstellen moeten komen.’
Het grondpersoneel voelt zich door de plannen dubbel gepakt, omdat ze eerder al offers brachten om KLM door de crisis te helpen. Zo zijn honderden uitzendkrachten en werknemers met een tijdelijk contract hun baan kwijtgeraakt. En dat terwijl er op sommige plekken binnen KLM te weinig personeel is. Daarnaast lijkt het erop dat de afhandeling van vluchten van KLM-dochter Transavia uitbesteed gaat worden aan concurrenten’, zegt Van den Brink. ‘Bovendien gaan de grondmedewerkers flink inleveren op hun ploegentoeslag. KLM rekent die bijdragen niet mee.’
De onderhandelingen tussen de FNV en KLM over de besparingen gaan volgende week weer verder. Van den Brink: ‘Voor ons is het heel belangrijk dat we snel tot een akkoord komen. Dan kan KLM vooruit en weten de medewerkers waar ze aan toe zijn.’
De voorwaarde dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen blijft voor de bond overeind staan. ‘Voor ons betekent dat dat mensen tot anderhalf keer modaal geen bijdrage hoeven te leveren. Zij hebben vaak al een inkomen waar ze amper van rond kunnen komen. Je brengt ze in grote financiële problemen, als je hen vraagt salaris in te leveren’, aldus Van den Brink.
‘Wij zien helaas weinig vooruitgang in onze onderhandelingen met KLM en vragen ons ernstig af of KLM nog tot redelijke afspraken wil komen met alle vakbonden. Zij lijken in te zetten op een verscherpte concurrentiestrijd, die onherroepelijk leidt tot slechtere arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden voor het personeel. KLM wordt nu door de samenleving in leven gehouden. Het bedrijf zou samen met de overheid en alle betrokken vakbonden de toon moeten zetten voor een luchtvaarsector met vaste en veilige banen en goede arbeidsvoorwaarden.’