Pensioenregeling KLM grondpersoneel

FNV-leden kunnen stemmen over de regeling

Door Redactie 28 september 2020

De vakbonden hebben met KLM enkele weken geleden overeenstemming bereikt over een nieuwe pensioenregeling. Nu de teksten op papier staan, leggen wij deze afspraken ter goedkeuring aan je voor.

FNV-leden kunnen stemmen over pensioenregeling KLM grondpersoneel

In tijden van crisis? Ja, helaas wel. Het bestuur van het pensioenfonds heeft ons namelijk gemeld dat als er geen nieuwe afspraken zouden komen, de pensioenopbouw flink verlaagd zou worden. Jullie weten dat de rente ongekend laag is. Dat is een klap voor alle pensioenfondsen. Als de leeftijd dan ook nog stijgt en aandelenkoersen blijven kwakkelen, ontstaan er problemen.

Hoe dan ook, niets doen zou leiden tot een ingreep van het pensioenfonds. De vakbonden zijn al lang met KLM in gesprek over een andere pensioenregeling. Een regeling die zou passen in het landelijke pensioenakkoord. Het liefst hadden wij gewacht totdat de uitwerking van het landelijk pensioenakkoord helemaal rond was, echter die tijd hadden we niet meer.

We hebben de volgende afspraken gemaakt

Pensioenregeling wordt een collectieve beschikbare premieregeling (CDC-regeling). Daarmee vervalt de overschotten en tekortenregeling (KLM hoeft niet meer bij te storten, maar kan ook geen premie terugvragen). Dat lijkt nadelig, echter:

• In het nieuwe landelijke pensioenakkoord vervalt de overschotten- en tekortenregeling.
  • KLM staat er nu zo slecht voor dat het moeilijk zou worden om bij te storten.

Dat betekent iets meer onzekerheid voor de werknemer, maar daar staat tegenover:

• Verhoging van de pensioenpremie van KLM met 3,5 procentpunt. Het is best bijzonder dat wij deze afspraak hebben kunnen maken: een veel hogere werkgeverspremie in deze slechte tijd.
  • Daarnaast wordt het deel van de ingehouden premie dat geen pensioenbestemming had, nu een pensioenbestemming gegeven. Dit gaat om 2,1%. In totaal komt dus 3,5% + 2,1% meer in de pensioenpot. Dat geeft de ruimte om risico’s op te vangen.
  • De werknemerspremie blijft gelijk!
  • Franchise ( = deel van het inkomen waarover geen pensioen wordt opgebouwd) wordt lager, waardoor iedereen over een groter deel van zijn/haar inkomen pensioen opbouwt. Voor iedereen een verbetering, waarbij de laagstbetaalden het meest profiteren.

De premie staat voor 5 jaar vast. Dat geeft zekerheid. De pensioenregeling is nu vast tot aan de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel uit het landelijke pensioenakkoord.

In de pensioenpremie zit een opslag om het AOW-gat van expats te dekken. Dat wordt er nu uitgehaald, het AOW-gat van expats wordt apart verzekerd. FNV Luchtvaart heeft jaren geleden dit voorstel al gedaan, het is nu eindelijk geregeld!

In de tekst van het akkoord zie je staan 'pensioenrichtleeftijd is 68 jaar'. Dat is de leeftijd waarmee het pensioenfonds werkt, het is niet de leeftijd om met pensioen te gaan.
Die blijft gekoppeld aan de AOW-leeftijd.

Breng je stem uit over de pensioenregeling

De leden hebben het laatste woord.

Maak gebruik van je stemrecht en breng je stem uit

Sluitingsdatum vrijdag 9 oktober, 13.00 uur.