FNV Luchtvaart is de laatste weken bezig geweest met aanvullende afspraken om de coronacrisis bij KLM het hoofd te bieden. Het ziet er naar uit dat we daar de komende tijd nog wel mee bezig blijven. Wij zijn blij dat de overheid de KLM wil steunen, maar dat garandeert niet dat verder alles rustig blijft.
KLM stelt dat nog lange tijd na de crisis sprake zal zijn van een veel kleinere KLM. Wat dat betekent, horen we binnenkort van KLM. Het kabinet heeft een goede voorzet gegeven: de sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen. Minister Hoekstra heeft in ieder geval benoemd wie onder de breedste schouders gerekend moeten worden: piloten en management.
Met de corona ellende valt niet alles stil. FNV Luchtvaart is weer met KLM in overleg over reguliere zaken. Want ook dat moet doorgaan. Vorige week hebben wij de volgende afspraken gemaakt.
Die overgang is gepland voor oktober 2020. KLM houdt nog een slag om de arm, omdat men met heel veel zaken tegelijk bezig is. Maar mocht het onverhoopt niet in oktober lukken, dan is het hooguit 1 of 2 maanden later. We hebben het volgende afgesproken:
Gelijktijdig met de afspraken over ORBA hebben we afspraken gemaakt over de stappen in de jeugdschalen. Met ingang van april 2020 krijgt de werknemer in de jeugdschalen de maand na zijn/haar verjaardag het hogere salaris dat hoort bij zijn/haar nieuwe leeftijd.
KLM heeft de werknemers in jeugdschalen laten wachten met het hogere salaris tot de zogenaamde salarisdag in april. Dat geschil met KLM is nu opgelost.
MV-dagen die je gekocht hebt (cafetariasysteem) of door eigen keuze via het Duurzame Inzetbaarheidsbudget gekregen hebt, hadden een vervaltermijn van 1 jaar. Bij de aankoop van deze dagen, kregen alle MV-dagen die daarvoor nog op de lat stonden, ook een vervaltermijn van een jaar. Dat leverde veel misverstanden op.
FNV Luchtvaart heeft daarom nieuwe afspraken gemaakt:
FNV Luchtvaart denkt dat we met deze afspraak per saldo een betere afspraak hebben dan voorheen.
Er zijn nog 112 werknemers die dagen gekocht hebben of via Duurzame Inzetbaarheid gekregen hebben, terwijl ze meer dan 25 dagen MV hadden staan en die waarschijnlijk geen plan hadden voor de besteding. FNV Luchtvaart heeft met KLM afgesproken dat deze werknemers een nieuwe keuze kunnen maken.
KLM is niet in staat gebleken om de autorisatietoeslag via een geautomatiseerd systeem uit te betalen aan de KLM werknemers die daar recht op hebben. In maart is over 6 maanden betaald. FNV Luchtvaart heeft met KLM afgesproken dat KLM deze toeslag per kwartaal mag betalen totdat KLM dat niet meer handmatig hoeft te doen.