Vrijdag vierde ronde estafettestaking apotheken

Werknemers van zeven apotheken in Tiel en Veenendaal leggen het werk neer

portret Lennart Rietman
Door Lennart Rietman 19 september 2024

Op vrijdag 20 september leggen apotheekmedewerkers opnieuw het werk neer. Daarmee gaat de estafettestaking in de apothekersbranche zijn vierde ronde in. De assistenten voeren actie voor een goed salaris en betere arbeidsvoorwaarden. Ondanks eerdere stakingen in Zuid-Holland, Gelderland en Limburg zitten de cao-onderhandelingen tussen vakbonden FNV en CNV enerzijds en de werkgevers anderzijds nog steeds vast.

Aan het einde van de tweede stakingsweek komt op vrijdag het aantal apotheken waar actie gevoerd is op 34 te staan. Toch lijkt er voorlopig geen einde te komen aan de acties. FNV-bestuurder Ralph Smeets: ‘De overheid, de zorgverzekeraars en de werkgevers blijven naar elkaar wijzen. Allemaal zeggen ze best te willen investeren in onze mensen, maar dat het geld bij een ander blijft hangen. Wij zijn klaar met van het kastje naar de muur gestuurd te worden.’

Schrijnende verhalen

CNV-onderhandelaar Albert Spieseke: ‘We krijgen regelmatig schrijnende verhalen te horen van medewerkers die al jarenlang met hart en ziel proberen het beste te doen voor hun patiënten, maar zelf financieel nauwelijks nog de touwtjes aan elkaar kunnen knopen. En dat onder steeds zwaardere werkomstandigheden. Steeds vaker krijgen medewerkers aan de balie te maken met agressie, omdat bijvoorbeeld bepaalde medicijnen niet voorradig zijn.'

Torenhoge werkdruk

Ook is de werkdruk ongezond hoog. Veel apotheken hebben al tijden moeite om goed personeel te krijgen. Smeets en Spieseke denken dat het salaris daarvoor een belangrijke reden is. ‘Maar het is zeker niet de enige factor. Het is een optelsom: de toenemende agressie aan de balie, de enorme bakken papier van zorgverzekeraars die de medewerkers moeten verstouwen. Dan helpt het natuurlijk niet dat de beloning beroerd is. Dat is niet uit te leggen, daar moet heel snel iets aan veranderen. En we blijven actie voeren tot dat gebeurt.’

Volgende acties

FNV en CNV zijn van plan om ook volgende week acties te voeren in de apothekersbranche.