Start cao-onderhandelingen IKEA

Beter loon, minder werkdruk en goede balans werk-privé

Door Redactie 25 september 2024

Binnenkort gaan we met IKEA onderhandelen over een nieuwe cao voor 2025. Centrale punten zijn een eerlijke beloning, minder werkdruk en betere arbeidsvoorwaarden. Deze punten kwamen uit recente FNV enquêtes onder leden. Wil je weten over welke punten we nog meer gaan onderhandelen? En wanneer? Lees snel verder.

Ikea

Achtergrond

We gaan onderhandelen in een tijd waarin IKEA ambitieuze groeiplannen heeft aangekondigd, maar tegelijkertijd ook op de kosten wil letten. Welke gevolgen dat zal hebben voor je werk, is nog niet duidelijk. Het is belangrijk om scherp te blijven en samen ervoor te zorgen dat eventuele bezuinigingen niet ten koste gaan van eerlijke lonen, werkdruk en goede arbeidsomstandigheden. De cao is voor IKEA een belangrijk instrument om personeel aan te trekken en te behouden.

Hoofdpunten van onze inzet

Veel medewerkers kunnen niet rondkomen van hun salaris. De FNV pleit voor automatische prijscompensatie, een salarisverhoging van 7% en een minimumloon van € 16 per uur om de koopkracht te verbeteren. Daarnaast is het belangrijk om in de cao vast te leggen in welk tempo je bij goed functioneren door de salarisschaal groeit. Alleen door dit in de cao vast te leggen kunnen jij en je collega’s eerlijk beloond worden voor jullie persoonlijke ontwikkeling.

De werkdruk is te hoog, zowel fysiek als mentaal. IKEA moet investeren in betere werkomstandigheden om ziekteverzuim te verlagen. Ook zijn er zorgen over te veel overuren voor managers en teamleiders, zonder adequate compensatie.

De FNV stelt een 80-90-100- of generatieregeling voor, waarbij medewerkers 80% van hun uren werken, 90% loon ontvangen maar wel volledige pensioenopbouw behouden.

Er moet meer aandacht komen voor sociale veiligheid binnen IKEA. De FNV hecht aan sociale veiligheid in de organisatie en vindt een veilig werkklimaat belangrijk. Pesten, intimidatie, discriminatie, racisme, seksuele intimidatie en het onder druk zetten van werknemers zijn zaken die absoluut niet getolereerd mogen worden.

De FNV wil automatische aanpassingen van reiskostenvergoeding en een verruiming van de sportvergoeding, zodat ook andere sporten dan fitness in aanmerking komen voor vergoeding.

Wil jij weten welke verbeteringen wij nog meer in de cao willen doorvoeren?

Tijdsplanning

De cao-onderhandelingen zijn gepland op:

• 8 en 9 oktober
  • 6, 7 en 20 november
  • 4 december

Blijf op de hoogte

Via nieuwsbrieven en ons WhatsApp-kanaal houden wij jou op de hoogte van alle ontwikkelingen. Ben jij nog niet aangesloten op ons WhatsApp-kanaal? Meld je dan hier aan want samen staan we sterker!

Meld je aan voor WhatsApp

Nog geen lid?

Om een goede cao af te spreken, hebben wij jouw steun nodig. Onze beste steun is als je lid wordt van de FNV. Als FNV-lid sta je sterker en heb je meer invloed op de uitkomst van de cao-onderhandelingen. Samen met jou en alle andere FNV-leden kunnen wij opkomen voor betere arbeidsvoorwaarden, zodat jij en je collega's krijgen waar jullie recht op hebben.

Of maak je collega lid en verdien een tientje.