Medewerkers apotheken voeren zaterdag actie voor betere cao

Ze eisen een hoger loon en betere arbeidsvoorwaarden

portret Lennart Rietman
Door Lennart Rietman 30 mei 2024

Meer dan duizend medewerkers van apotheken voeren zaterdag 1 juni actie op het Jaarbeursplein in Utrecht. Ze eisen dat hun werkgevers over de brug komen met een hoger loon en een fatsoenlijke cao. ‘Apothekersassistenten voelen zich ondergewaardeerd en niet serieus genomen’, schrijven vakbonden FNV en CNV.

Het is voor het eerst in de geschiedenis dat medewerkers die vallen onder de cao apotheken actie voeren. ‘Dat geeft duidelijk aan hoe diep teleurgesteld ze zijn in hun werkgevers,’ zegt Kitty Jong, vicevoorzitter van de FNV. Zij sluit zaterdag aan bij de acties, evenals Justine Feitsma, bestuurslid CNV. Jong: ‘De werkdruk van apothekersassistenten neemt de laatste jaren alleen maar toe. Ze hebben te maken met agressie aan de balie en ze zijn steeds meer tijd kwijt aan de papierwinkel van zorgverzekeraars. En nu probeert hun werkgever ze af te schepen met een habbekrats.’

Kloof en gebrek aan waardering

‘Assistenten van openbare apotheken zien dat hun loon schrikbarend achterblijft bij dat van hun collega’s in andere branches,’ vult Ralph Smeets, bestuurder van FNV Farmacie, aan. ‘Een apothekersassistent in een ziekenhuis verdient tot € 700 meer. En die heeft wél een regeling zodat oudere medewerkers minder kunnen werken. Geen wonder dat de apotheken met personeelstekorten kampen. Die kloof moet gedicht.’ Albert Spieseke, bestuurder CNV Zorg en Welzijn: ‘Ik hoorde een apothekersassistent zich afvragen: “Waarom zijn wij al die jaren nooit voor onszelf opgekomen?” Dat toont voor mij aan hoe loyaal de apotheekmedewerkers zijn en hoe de waardering voor hun inzet al die jaren is uitgebleven.’

Brief aan de minister

De apotheekbedrijven willen daar echter niet aan. Zij bieden slechts 2% loonsverhoging vanaf 1 juli dit jaar en ongeveer 5% per 1 juli 2025. Een veel te mager bod, vinden FNV en CNV. De vakbonden zijn daarom na vijf rondes uit het cao-overleg gestapt. In een brief aan het ministerie van VWS roepen ze demissionair minister Dijkstra van Medische Zorg op om in te grijpen.