Over de onderhandelingen en onze eisen

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 10 augustus 2023

Na 16 stakingsdagen komen we aan tafel bij de directie om te onderhandelen over verbeteringen, te beginnen een leefbaar loon. Met onze acties hebben we bereikt dat iedereen in Nederland nu weet dat  het mooiste warenhuis van het land écht een betere werkgever moet zijn. Naast een goed en leefbaar loon en respect zien we dat er meer nodig is om het werken in onze winkels aantrekkelijk te houden en om goede en betrokken krachten te behouden.

Over de onderhandelingen en onze eisen

De data voor de onderhandelingen zijn bekend

Woensdag 23 augustus, donderdag 31 augustus, dinsdag 12 september, woensdag 4 oktober

Wat zijn onze eisen?

Die lees je hier. Onze voorstellenbrief is gebaseerd op onze eerdere eisen. Op basis van een 2-jarige cao (van juli 2023 tot juli 2025) eisen we 15% loonstijging. Vakbondsleden geven aan dat zij deze onderwerpen het belangrijkst vinden: 1) salaris 2) eerder met pensioen-regeling 3) verbetering reiskostenregeling.

Steeds meer concessie in de Bijenkorf

Het valt enorm op: meer en meer winkelvloer wordt concessie. Shop-in-shops die eerst nog maar een paar vierkante meter hadden, nemen nu steeds meer ruimte in. Wat betekent dit voor de toekomst van het werk in de winkel? Er is steeds meer versnippering in werkgeverschap. Merken zijn voortdurend bezig om collega’s te verschuiven. Is dit in het belang van de onderneming? Wat vind jij? Laat je mening aan ons weten zodat we hierover een goed het gesprek met de BIJ kunnen voeren.

Steeds minder collega’s ingeroosterd

We merken dat de Bijenkorf arbeidsplaatsen schrapt én dat er minder collega’s worden ingeroosterd. Uitzend neemt toe. Op sommige dagen staan er alleen uitzendkrachten ingeroosterd. Dit is frustrerend voor zowel de uitzendkracht als de vaste kracht, zorgt voor te hoge werkdruk voor iedereen én zet de premium service onder druk. Ook dit kaarten we aan bij de onderhandelingen. Een verbetering van de kwaliteit van werk is echt hard nodig.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.