Morgen, vrijdag 20 januari, leggen honderden drogisterij-medewerkers in het gehele land opnieuw het werk neer voor een leefbaar loon. Zij eisen minimaal 10% loonsverhoging. Het is alweer de achtste stakingsdag in de drogisterijbranche. Veel stakers komen deze dag bijeen in Zalencentrum NDC Den Hommel, van 10.00 tot 15.00 uur, Kennedylaan 9, Utrecht. FNV- voorzitter Tuur Elzinga is één van de sprekers.
Tijdens de vorige staking op 6 januari - Fat Cat Day- overhandigden Etos- medewerkers een klantenpetitie aan de woordvoerder van Ahold CEO Frans Muller, verantwoordelijk voor onder andere de Etos-winkels. Daarin spraken duizenden Etos klanten hun sympathie uit voor de stakers. Sindsdien werd niets meer van de bedrijfsleiding vernomen. Frans Muller had op Fat Cat Day al meer dan het jaarloon verdiend van zijn minstverdienende medewerker bij de Etos-winkels.
De 2750 Etos medewerkers zijn het zat dat alles duurder wordt, maar dat hun salaris laag blijft. Het was in december voor het eerst dat zoveel mensen in de drogisterijen hun werk neerlegden. De lonen in de drogisterijen liggen op of net boven het minimum. De directies zijn vooral bezig om te zorgen dat de winsten ten goede komen aan de aandeelhouders, die veelal in het buitenland zitten. FNV Handel wil dat de lonen in de drogisterijen meestijgen met de inflatie (automatische prijs compensatie). Dat betekent op korte termijn een verhoging van minimaal 10 procent.
In de hele winkelstraat neemt de onrust toe. Hoewel de FNV bij IKEA en de doe-het-zelfwinkels goede loonsverhogingen heeft kunnen afspreken, blijven veel werkgevers hun hand op de knip houden. Daarom roepen medewerkers van Etos, Kruidvat, Prijsmepper, Trekpleister, Holland& Barrett, Hema, Albert Heijn, Bijenkorf en de ANWB-winkels ook steeds harder om een leefbaar loon.
FNV Handel bestuurder Cindy Onvlee: ‘Veel winkelmedewerkers zien wat de acties bij de Bijenkorf en bij Etos losmaken. Staken steekt aan; zeker op plekken waar mensen te weinig verdienen en in de problemen komen door de stijgende prijzen. Terwijl de bedrijven gigantische winsten maken en superrijke aandeelhouders alleen maar rijker worden, kan er voor de medewerkers niks extra’s af. Ook veel klanten storen zich steeds meer aan dit gedrag.’